Dråpen i havet

Dråpen i Havet etablerer Drop Market i Hellas`største flyktningleir

Dråpen i Havet åpner på torsdag 29. juni sitt andre Drop Market i Hellas. Konseptet, som legger vekt på distribusjon med verdighet, skal nå åpnes i Skaramangas som er Hellas`største flyktningleir med ca 3000 innbyggere. Via markedet skal det distribueres alt som trengs av klær, sko og annet nødvendig utstyr til alle innbyggerne i leiren.

Om konseptet

Konseptet Drop Market ble først startet i november 2016 i flyktningleiren Nea Kavala i Nord-Hellas, og er en helt ny måte å distribuere på. I markedet benyttes det Dråpen i Havets egen fiktive valuta, ”drops”, som gjør det mulig for flyktningene å handle klær og andre nødvendige gjenstander på samme vis som i en vanlig butikk. Butikken har et variert utvalg av klær og sko, både nye og brukte. Det finnes både prøverom og en egen avdeling for kvinner. I Dråpen i Havets marked i Nord-Hellas ble det nylig markert en "omsetning" på 1 million "drops".

Vi kaller det distribusjon med verdighet. Når vi setter i gang i Athen er det med en lagerbeholdning på over 26.000 varer, som i tiden fremover skal komme flyktningene til gode.

Med ”drops” som valuta får hver familie handle i butikken ved hjelp av en app. Hver innbygger får påfyll av ”drops” ukentlig og får tildelt faste handledager for å unngå køer. Appen, som holder oversikt over både varebeholdning og tilgjengelig kreditt hos de handlende ble utviklet av to tidligere frivillige og har forandret måten vi jobber med distribusjon av klær og gjenstander til flyktninger.

Selve butikken er satt i stand ved hjelp fra frivillige snekkere sammen med flyktninger fra leiren med kompetanse fra konstruksjon og håndverk.

Om Skaramangas

Flyktningleiren Skaramangas ble etablert sommeren 2016 på et havneområde ca 30 minutters kjøring fra Athen. Den ble raskt Hellas største flyktningleir, og har nå ca 3000 innbyggere, de fleste fra Syria, Irak og Afghanistan. Ca 1500 av innbyggerne er barn.

Om Dråpen i havet

Dråpen i havet
Karenslyst Allé 16D

Dråpen i Havet har siden 2015 drevet humanitært arbeid blant flyktninger i Hellas.  Organisasjonen, som legger vekt på å gjøre det enkelt for alle å hjelpe mennesker på flukt, har siden oppstarten for knappe to år siden koordinert ca 4000 frivillige hjelpearbeidere fra 40 land. Dråpen i Havet jobber inn i flere flyktningleirer både på øyene og på fastlandet.