Drammen øker digitaliseringstakten for ny storkommune

Drammen blir Norges 7. største kommune i 2020, og har satt høye mål for utrulling av digitale innbyggertjenester i den nye storkommunen. Som et ledd i arbeidet har Drammen inngått avtale med Tieto om å innføre ny skybasert løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv. Løsningen danner plattformen for å tilby bedre og flere digitale tjenester til innbyggerne, næringsliv og egne medarbeidere. Det er et uttalt mål at innbyggerne i kommunene skal få bedre innsyn, og medvirke mer i saksbehandlingen av egne saker.

Public 360°skal rulles ut i de respektive kommunene som utgjør Nye Drammen kommune allerede i 2019, for så å videreføres i som er et resultat av kommunesammenslåingen som skal gjelde fra 1.1. 2020. Nye Drammen kommune vil bestå av Svelvik, Nedre Eiker og Drammen kommune, og løsningen vil totalt omfatte over 100 000 innbyggere.

Fremtidens digitale løsninger
– I dag handler innbyggerkontakt om kort ventetid og personlig betjening. Fremtidens innbyggerkontakt handler å om å tilrettelegge for økt anvendelse av digitale løsninger. Den mest effektive formen for digitalisering er fullintegrerte løsninger, og mange av våre fagsystemer skal integreres med løsningen fra Tieto. Dermed kan vi legge til rette for at innbyggerne i utstrakt grad kan medvirke i egne saker, sier Frank Baklid, Digitaliseringssjef i Drammen kommune.

Sentrale mål med anskaffelsen er å skape en velfungerende løsning for saksbehandling og arkiv. Dette er en viktig grunnstein for digitalisering av kommunens tjenester, og står sentralt for å oppnå flere og bedre tjenester, en åpen og tilgjengelig kommune, som igjen kan bidra til mer effektiv ressursbruk og bedre beslutninger.

Digitalisering i praksis
Løsningen benytter intelligent teknologi og teknologianvendelse for å avhjelpe kommunens medarbeidere der det er mulig; og løsningen benytter kontekst- og innholdsanalyse for å gi brukeren støtte i bruk av løsningen. Løsningen er skalerbar, gir økt tilgjengelighet for brukerne og er kostnadseffektiv. Dermed kan saksbehandlingen effektiviseres og resultere i bedre offentlige tjenester. Brukskvalitet er sentralt for alle brukere, og den nye løsningen fra Tieto gjør det mulig å automatiserende repeterende prosesser

– Drammen fortjener ros for å sette høye mål og vi er skikkelig stolte over å levere digitale løsninger som skal forenkle hverdagen for innbyggere, næringsliv og kommunens medarbeidere. For oss er det viktig å bidra med skybaserte og kostnadseffektive løsninger for kommuner som har mange krevende oppgaver i forbindelse med pågående kommunesammenslåinger. Vi gleder oss veldig til denne oppgaven, sier Gunnar Nybø, leder for offentlig sektor i Tieto Norge.

Leveransen er basert på Tietos eByggesaksløsning og skybaserte løsning Public 360°, som er en standardløsning for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering i offentlig forvaltning.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.