Dramatiske tall om rekruttering av sykepleiere

28.9.2016 11:07 | Unio

59 prosent av kommunene beskriver det som «meget» eller «ganske» utfordrende å rekruttere til sykepleierstillinger, mens 55 prosent opplever det meget/ganske utfordrende å rekruttere spesialsykepleiere.

Kommunale arbeidsgivere oppgir sykepleiere som den yrkesgruppen det er vanskeligst å rekruttere. 59 prosent av kommunene beskriver det som «meget» eller «ganske» utfordrende å rekruttere til sykepleierstillinger, mens 55 prosent opplever det meget/ganske utfordrende å rekruttere spesialsykepleiere.

Dette viser arbeidsgivermonitoren som KS har lagt fram i dag.    http://www.ks.no/globalassets/blokker-til-hvert-fagomrade/arbeidsgiver/arbeidsgivermonitoren/kommunesektorens-arbeidsgivermonitor-2016.pdf?id=54101

- Dette er dramatiske tall, sier Eli Gunhild by, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund. Pasienter i hjemmesykepleien og sykehjem er nå langt sykere enn tidligere. For at gamle syke skal få god og verdig behandling er det helt nødvendig med flere sykepleiere og spesialsykepleiere.

I tillegg viser en fersk Nova-rapport at halvparten av sykepleierne i hjemmesykepleien og sykehjem vurder å slutte. – Nå må arbeidsgiverne ta sykepleiermangelen på alvor og sette i verk tiltak, sier By. For at kommunene skal bli mer attraktive som arbeidsgivere må de skjønne at lønn, arbeidsvilkår og gode fagmiljøer er viktig.

Ingeniører i kommunene og sykepleiere har begge tre-årig høyere utdanning, men ingeniørene har i gjennomsnitt 115 000 mer i årslønn.

-Hvorfor er det slik at ordførere og rådmenn bruker høyere lønn som virkemiddel når de skal ansette ingeniører, mens de ikke bruker det når det gjelder sykepleiere, spør By.

Kommunikasjonssjef Arvid Libak i NSF - mob 908 80 518