Drake ble årets mestselgende artist

9.2.2017 11:40 | Universal Music Norge

I går utnevnte bransjeorganisasjonen IFPI kanadieren til «IFPI Global Recording Artist of the Year», en pris som tildeles artisten eller bandet som har hatt størst suksess på både fysiske og digitale musikkplattformer på verdensbasis.

2016 ble et enormt år for norgesaktuelle Drake, som knuste flere rekorder med sitt fjerde studioalbum «Views». Det ble det første albumet som nådde en milliard streams på Apple Music og fjorårets kanskje største hit «One Dance» ble den første låta som streamet en milliard ganger på Spotify. Låter som «Pop Style», «Controlla» og «Too Good»  oppnådde også stor suksess.

Prisen, som først ble delt ut i 2013, har tidligere blitt vunnet av One Direction (2013), Taylor Swift (2014) og Adele (2015).

Aubrey Drake Graham, som er hans fulle navn, har etter debutalbumetThank Me Later i 2010 vokst seg frem til å bli en av verdens mest innflytelsesrike artister. Han holder rekorden for flest antall nummer én-hits på Billboard R&B/Hip Hop Chart  og har toppet den amerikanske albumlista med alle sine fire studioalbum. Drake spiller på Telenor Arena  5. mars.

Jarl Nymo

P.O. Boks 2645 Solli

Brandon Beal og Olivia Holt med sommerlig samarbeid21.4.2017 15:17

Brandon Beal og det amerikanske stjerneskuddet Olivia Holt slapp i dag låta «Paradise», et unikt samarbeid mellom to artister som har hatt stor suksess. Beal beskriver låta på følgende måte: "Paradise is a song that represents that feeling you have when you finally start to feel what life is really about. It doesn't necessarily have to be a beach, an island, or some beautiful location ofwhat most interpret the word as. In this song I state my paradise being the fact that I came from nothing to being able to help my family mentally, positively, financially, and as that feeling I get when my son smiles up at me every morning and so on.. paradise is what makes you happy insideand out" Brandon Beal fikk sitt store gjennombrudd i 2014 med «Twerk It Like Miley» , som nå har over 50 millioner streams på Spotify. I 2016 fikk han en ny stor hit da han fikk med seg Lukas Graham på låten «Golden», som ble streamet rundt 50 millioner ganger. Beal er også låtskriver og produsent, og har j

Kaprer Freddy Kalas sommeren igjen?21.4.2017 10:06

Fredrik Auke, bedre kjent under artistnavnet Freddy Kalas, har de siste årene tatt Norge med storm. Den selverklærte “Sjefen for Fest” har en visjon om å spre glede - gjennom sine folkelige tekster og allsangsvennlige melodier. Med over 150 millioner streams på Spotify – inkludert to av de 10 mest streamede låten i Norge i 2016 – vil mange påstå at han har klart nettop det.   Nå er er Freddy Kalas klar med ny allsanglåt ”Gjøre Ingenting” «Låta kom til meg da jeg var i Thailand og ja, gjorde ingenting hehe. Den handler om å ikke ta alt så seriøst, nyte livet og være tilstede. Banalt og klisje kanskje, men mye sannhet i det».  - Freddy Kalas     HØR "GJØRE INGENTING" HER   Freddy ble lidenskapelig opptatt av musikk i ung alder. Som tolvåring begynte han å skrive egne tekster og gjorde seg lokalkjent ved å spille på skoleavslutninger og andre arrangementer i nærområdet.   I 2014 ble han en del av Sky Agency-familien (Broiler, Seeb m.flere) og sammen har de tatt festen til n

Ylva med en nydelig akustisk versjon av "Her"21.4.2017 10:05

I løpet av det siste halve året har Ylva sluppet sine egne originale singler som «Hear You Sing» og «Her», og musikken hennes har streamet 4 millioner ganger på Spotify. I dag slipper hun en akustisk versjon av "Her".   HØR "HER (AKUSTISK)" HER   «Her» er blant annet skrevet av Negin Djafari, som også medvirker som låtskriver på Snakehips – Don’t Leave, samt låter for Fifth Harmony, M.O og Miley Cyrus.  Sørlandsjenta Ylva Olaisen var bare tre år gammel da hun sa hun skulle bli en stjerne første gang. Det var allikevel ikke før hun var elleve år at hun virkelig fant sitt talent for sang. Fem år etter er hun signert av Universal Music, og høsten 2016 sang hun seg helt til finalen i musikkonkurransen The Stream.   16-åringen imponerte alle med sin mørke, særegne stemme og sterke tilstedeværelse på scenen. Hun er inspirert av jazz, r&b, pop og soul og artister som Adele og Beyoncé står hennes hjerte nær. I løpet av det siste halve året har Ylva sluppet sine egne or

Stjerneskuddet Ezzari slipper debutsingelen "Ikke noe press"21.4.2017 10:04

Bare 18 år gammel har stjerneskuddet Ezzari (Adam Ezzari) fra Hauketo i Oslo skapt en hype rundt seg. Hans to uoffisielle remixer, "Blå lapper" og "Engler", har plassert han på kartet som et talent man skal se opp for i 2017. Ezzari er selve symbolet på en ny generasjon rappere med viktige ting på hjertet, og unggutten signerte nylig med Universal Music.    - "Ikke noe press" er en låt jeg skrev som handler om en periode jeg har vært i, hvor jeg følte mye press fra mange kanter. Å gå 3. året på videregående samtidig som jeg jeg fant musikken, hvor det er nesten det eneste jeg tenker på og vil gjøre, har ikke vært så lett. Når det begynte å skje ting med musikken og ting begynte å gå oppover ,følte jeg at jeg måtte følge opp og kjøre på mens folk hadde øynene oppe for meg. Foreldrene mine ønsker også at jeg skal fokusere mer på skolen, og jeg føler også press fra den siden. Ellers er det mye å tenke på i tenårigslivet, det er mye som skjer, mye å gjøre og

Shura remikser Astrid S21.4.2017 07:56

Britiske Shura står for den tredje remiksen av «Breathe». Hun har krydret låten med sitt 80-talls-inspirerte lydbilde. Astrid S sin «Breathe» har strømmet over 16 millioner ganger. Både danske HEDEGAARD og amerikanske Lauv har remikset låten, og i dag er det klart for tredje versjon. Låten hadde premiere hos Huw Stephens på BBC Radio 1 på onsdag. Hør "Breathe (Shura Remix)" her. 25 år gamle Shura er sanger, låtskriver og produsent og har hatt suksess med blant annet «Touch» (2014) og debutalbumet «Nothing´s Real» (2016) for å nevne noe. «Touch» har strømmet nesten 10 millioner ganger på Spotify, og albumet peaket på 13. plass i UK. Astrid S har allerede hatt et aktivt 2017 med slipp av to singler. Begge låtene ligger på «Billboard´s Emerging Artists Top 50»; «Breathe» på #22 og «Bloodstream» på #28. I mai slipper Astrid S ny musikk og samme måned spiller hun utsolgte konserter i New York, Los Angeles og London.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.Besøk vårt presserom