Drake ble årets mestselgende artist

9.2.2017 11:40 | Universal Music Norge

I går utnevnte bransjeorganisasjonen IFPI kanadieren til «IFPI Global Recording Artist of the Year», en pris som tildeles artisten eller bandet som har hatt størst suksess på både fysiske og digitale musikkplattformer på verdensbasis.

2016 ble et enormt år for norgesaktuelle Drake, som knuste flere rekorder med sitt fjerde studioalbum «Views». Det ble det første albumet som nådde en milliard streams på Apple Music og fjorårets kanskje største hit «One Dance» ble den første låta som streamet en milliard ganger på Spotify. Låter som «Pop Style», «Controlla» og «Too Good»  oppnådde også stor suksess.

Prisen, som først ble delt ut i 2013, har tidligere blitt vunnet av One Direction (2013), Taylor Swift (2014) og Adele (2015).

Aubrey Drake Graham, som er hans fulle navn, har etter debutalbumetThank Me Later i 2010 vokst seg frem til å bli en av verdens mest innflytelsesrike artister. Han holder rekorden for flest antall nummer én-hits på Billboard R&B/Hip Hop Chart  og har toppet den amerikanske albumlista med alle sine fire studioalbum. Drake spiller på Telenor Arena  5. mars.

Jarl Nymo

P.O. Boks 2645 Solli

Mari Silje Samuelsen blir soloartist26.5.2017 15:22

Den norske fiolinisten Mari Silje Samuelsen satser videre med musikken på egenhånd etter at broren Håkon Samuelsen har bestemt seg for å satse på andre ting. - Etter grundige evalueringer og tanker rundt framtida, har jeg besluttet å legge opp som cellist. Det har vært en fantastisk reise med utrolig mange opplevelser. Samtidig må jeg innrømme at det føles vemodig. Jeg har nå et ønske om å ta nye utfordringer framover hvor jeg nå jobber med formidling av samtidskunst. Nå går veien videre, sier Håkon Samuelsen. Søsknene fra Ringsaker har spilt sammen siden de var barn og sammen har de oppnådd stor internasjonal anerkjennelse, jobbet med noen av de største navnene innen klassisk musikk og spilt på en rekke av de mest prestisjetunge scenene i verden. For to år siden toppet de VG-lista med albumet «Pas De Deux», skrevet av den avdøde filmkomponisten James Horner. Det var første gang på 20 år at en klassisk utgivelse toppet VG-lista. Mari Silje Samuelsen, som kommer til å slippe et album ti

NEIKED ute med ny singel i dag26.5.2017 13:51

Årets elektro-pop-sensasjon NEIKED er i dag tilbake med den nye singelen «Call Me» feat. Mimi. «Call Me» følger opp hitten «Sexual» feat. Dyo som har blitt streamet nærmere 200 millioner ganger. NEIKED er både ingen og alle. Det er et kreativt kollektiv med sangere, låtskrivere, musikere, malere og kunstnere. Midt i det hele er en produsent i midten av 20-årene som unngår media, pressintervjuer eller liveopptredener. Dette unge pop talentet lager musikk som er universell mens han er usynlig, en mann både i sentrum av verden og fjernet fra den. I tillegg til å være låtskriver og produsent er han der ute og søker etter dristige, nye og ukjente talenter. NEIKED handler ikke om de samme gamle gjestesangerne og komforten av kjennskap, det handler om spenningen av å være på frontlinjen, skyve ting fremover og avdekke morgendagens talenter. Oppdage nytt talent hvor som helst, fra gatehjørnet til soverommet, en kollektiv innsats og ikke et soloprosjekt. Et prosjekt om samarbeidskraft og kunstn

Lag din egen versjon av hitsingelen "Fy faen"26.5.2017 10:25

Etter å ha fått folk i Norge, Sverige, Danmark og mange andre land (Italia, Spania og Argentina, Colombia for å nevne noen) til å synge "fy faen fy fy faen", kan du nå endelig lage din egen versjon! I dag slippes en singback versjon av "Fy faen". Det slippes også en svensk og dansk remiks!  "Fy faen" har allerede før sommeren streamet over 12,6 millioner ganger, toppet Spotify listene I Norge og ligget på toppen av VG-lista. Den har gått viralt rundt i verden og har selvfølgelig ikke gått ubemerket hen hos våre kjære naboer i Sverige og Danmark.     HØR REMIKSENE OG SINGBACK VERSJONEN HER     Svensk remiks Det svenske stjerneskuddet Jireel leverer et nytt og veldig kult førstevers på låten, mens Sveriges største r&b-artist Cherrie leverer en følsom og vakker bridge som gir låten en helt ny følelse.    Jireel: - "Jag tycker att "Fy faen" är en fet låt som passar till sommaren väldigt mycket. Det tog bara 15 min att skriva på remixen

Astrid S slipper ny låt og avslører EP-slipp19.5.2017 16:14

På ettårsdagen til Astrid S sin første EP, slipper hun sin nye låt «Party´s Over». Låten er tittelsporet til EP´en som kommer 30. juni.  I dag slippes «Party´s Over» som blant annet er co-skrevet av Julia Michaels. Låten er produsert av MAG (aka. Johan Calsson fra Max Martin Studios), som også produserte "Hurts So Good".   Hør «Party´s Over» HER.  _________________________________________________________________________ «Party´s Over» / EP  Release: 30. juni 2017 Breathe Such A Boy Sushi Party ´s Over Does She Know   _________________________________________________________________________ «Breathe» ble sluppet i mars og var førstesingelen fra EP´en. Låten er produsert av Oscar Holter fra produksjonsselskapet Wolf Cousins (Tove Lo, Demi Levato, Ellie Goulding), og har nettopp bikket 23 millioner streams på Spotify alene. Elton John plukket ut låten som en av sine ukesfavoritter i sitt program på Beats 1, parallelt med at den ble "Tune of The Week" på BBC Radio 1.

Stjerneskuddet Raye klar med singelen "The Line"19.5.2017 14:11

Det britiske stjerneskuddet Raye er i dag klar med den nye singelen "The Line". Låten er skrevet av Raye selv og produsent FRED.  Raye er en kjent stemme for nordmenn. Hun har vokalen på og har vært med å co-skrevet Jax Jones sin monsterhit "You Don't Know Me". Låten er 2x platina i Norge og gikk til #7 på den norske singellisten. Bare 19 år gammel spåes Raye en lysende karriere. Hun er en av favoritten hos MTV, The Guardian og The Sun og havnet på tredjeplass på BBC Sound of 2017. På CV'en kan hun skimte med låtskriving for Charli XCX, Snake Hips og Blonde, samarbeid med Nas på soundtracket til The Birth Of A Nation og Stormzy og hun har varmet opp for Jess Glynne. Selv har hun uttalt; “I want to be a massive pop artist and I've always wanted to start in the right place so that's with the music I love. I've always wanted to do it in my own way, on my own terms. It sounds stupid but I want to be as big as I can be. I want to be massive. I'm 19 and I'm just starting

Katy Perry klar med nytt album og ny singel19.5.2017 13:15

Katy Perry slapp i dag den nye singelen «Swish, Swish» feat. Nicki Minaj. Låten blir å finne på det nye albumet Witness som er ute 9. juni og kan forhåndsbestilles fra i dag. Første smakebit ut fra det nye albumet var «Chained to the Rhythm» som streamet over tre millioner den første dagen og satte ny streamingrekord i Spotify for et enkeltspor fra en kvinnelig artist. I løpet av de første 10 ukene streamet «Chained to the Rhythm» over 500 millioner. I kveld gjester hun The Tonight Show Starring Jimmy Fallon og i morgen dukker hun opp på sesongfinalen av Saturday Night Live.  På tvers av alle plattformer har Katy Perrys musikk blitt streamet over 10 milliarder ganger på verdensbasis og 32-åringen fra California har den mest fulgte Twitter-profilen i verden. Katy Perry slo igjennom med albumet One Of The Boys og sementerte sin superstjernestatus med oppfølgeralbumet Teenage Dream fra 2010. PRISM, som ble sluppet i 2013, gikk rett inn på førsteplass på iTunes i over 100 land. Perry står