Drake ble årets mestselgende artist

9.2.2017 11:40 | Universal Music Norge

I går utnevnte bransjeorganisasjonen IFPI kanadieren til «IFPI Global Recording Artist of the Year», en pris som tildeles artisten eller bandet som har hatt størst suksess på både fysiske og digitale musikkplattformer på verdensbasis.

2016 ble et enormt år for norgesaktuelle Drake, som knuste flere rekorder med sitt fjerde studioalbum «Views». Det ble det første albumet som nådde en milliard streams på Apple Music og fjorårets kanskje største hit «One Dance» ble den første låta som streamet en milliard ganger på Spotify. Låter som «Pop Style», «Controlla» og «Too Good»  oppnådde også stor suksess.

Prisen, som først ble delt ut i 2013, har tidligere blitt vunnet av One Direction (2013), Taylor Swift (2014) og Adele (2015).

Aubrey Drake Graham, som er hans fulle navn, har etter debutalbumetThank Me Later i 2010 vokst seg frem til å bli en av verdens mest innflytelsesrike artister. Han holder rekorden for flest antall nummer én-hits på Billboard R&B/Hip Hop Chart  og har toppet den amerikanske albumlista med alle sine fire studioalbum. Drake spiller på Telenor Arena  5. mars.

Jarl Nymo

P.O. Boks 2645 Solli

Posthumt album fra Chuck Berry22.3.2017 13:44

En av rockens største pionerer, Chuck Berry, gikk bort 18. mars 90 år gammel. Etter ønske fra Berrys familie slippes det nye albumet Chuck. Albumet inneholder ti nye låter og er ute 16. juni. Første singel "Big Boys" er ute nå. Albumet er det første med ny musikk fra legenden siden 1979s Rock It og er produsert av Berry selv. Noen av låtene på albumet ble skrevet allerede på 80-tallet og har gjennom årene blitt utviklet i Berrys eget studio hjemme i St. Louis. På Chuck bidrar Jimmy Marsala, Berrys bassist i 40 år, Robert Lohr (piano) og Keith Robinson (trommer) samt hans barn Charles Berry Jr. på gitar, Ingrid Berry på munnspill og vokal og barnebarnet Charles Berry III. Andre bidragsytere er Gary Clark Jr., Tom Morello og Nathaniel Rateliff. Den anerkjente forfatteren og historikeren Douglas Brinkley bidrar med tekst til coveret. Gjennom 2014 jobbet Berry med det nye albumet, men sykdom og dårlig helse stoppet han i 2015. Berrys eget ønske med å ferdigstille Chuck ble gjort

Mr Jukes debuterer med BJ The Chicago Kid22.3.2017 12:53

Mr Jukes er det nye prosjektet til Jack Steadman, vokalist i indiebandet Bombay Bicycle Club, og hadde premiere på låta «Angels/Your Love» på BBC Radio 1 i går kveld. Låta er nå tilgjengelig på alle plattformer, i tillegg ble musikkvideoen lagt ut i går.   Da Steadman begynte med musikk i tenårene var målet å bli en jazzbassist. I stedet ble han frontmannen i et verdenskjent gitarbasert indieband som på ti år har gitt ut fire album,  vært på flere verdensomspennende turneer og vunnet flere priser. Etter en pause på et par år gjør Steadman comeback med soloprosjektet Mr Jukes der han både komponerer, synger og produserer. Musikken skiller seg betraktelig fra Bombay Bicycle Club og er sterkt inspirert av soul, funk og jazz. På «Angels/Your Love» har Jukes fått med seg den kritikerroste amerikanske artisten BJ The Chicago Kid. Til nettsiden The Fader forteller Steadman om samarbeidet med BJ: “BJ was the first person I collaborated with on this record, and if you listen to the horns in th

PJ Harvey til Oslo Spektrum22.3.2017 10:23

PJ Harvey spiller i Oslo Spektrum 13. august. Billetter legges ut for salg i morgen kl. 09.00. Våren 2016 slapp PJ Harvey sitt niende studioalbum The Hope Six Demolition Project som ble spilt inn i Somerset House i London i 2015. Prosessen var noe uvanlig, da hun ga publikum mulighet til å observere mens hun spilte inn. I fjor sommer spilte PJ Harvey sin første konsert på en norsk festivalscene på 15 år. Konserten i Tøyenparken ga henne terningkast 5 i aftenposten, som kalte konserten en «Kompromissløs triumf for PJ Harvey». Polly Jean Harvey er blant de siste 25 åras mest spennende navn innen rock. Hun tok pusten fra mange med de upolerte tidlige albuma Dry (1992) og Rid Of Me (1993), mens den påfølgende To Bring You My Love (1995) var den første som havna høyt på de norske salgslistene. Hennes uforutsigbare karriere er aldri kjedelig å følge. Harvey har en fot i den punka delen av undergrunnsrocken og flere tær i bluesen. I tillegg er det lett å høre spor av såkalt kunstmusikk i fler

Iggy Azalea med ny singel21.3.2017 16:33

Iggy Azalea slipper på fredag sin nye singel "Mo Bounce". Låten er første smakebit ut fra det nye albumet Digital Distortion som kommer til sommeren. Albumet følger opp 2014-debuten The New Classic.  "Mo Bounce" er produsert av Stereotypes og Far East Movement. Videoen er regissert av Lil Internet, ble spilt inn i Hong Kong og har premiere på Vevo fredag 24. mars. For å tease videoen har Iggy teamet opp med Giphy. Fra i dag og frem mot videopremieren på fredag kan man få et lite innblikk i hvordan videoen blir via GIFs.

Astrid S slipper musikkvideo21.3.2017 16:03

På litt over en uke har "Breathe" strømmet over 5 millioner ganger. Den nye singelen til Astrid S fikk en forrykende mottakelse, og nå slipper stjerneskuddet musikkvideoen til låten.  Musikkvideoen til “Breathe” forteller historien om Astrid og hennes partner - et par som tar loven i sine egne hender. De begår århundrets ran mot byens korrupte ordfører og hans villmenn. Den retro-nostalgiske videoen beveger seg inn og ut av tiår, inspirert av actionfilmer som klassiske James Bond-filmer fra 1960-tallet, Tarantino-karakterer og Americana.   - Dette er den mest omfattende musikkvideoen jeg har gjort (av alle mine 4). Det var stort crew og sinnsykt mange effekter, kamerautstyr og kostymer. Jeg synes den fanger det litt edgy og frekke i låta, og at den også har litt humor. Håper folk liker den, sier Astrid Smeplass.   Videoen premieres på Noisy i dag. Se den her. Videoen er regissert av Cherry Cobra Films, en regissør-duo som består av Johanna Nyberg og Nathalie Hallman. Duoen

Nicki Minaj blir historisk på Billboard-lista21.3.2017 11:33

Billboard melder at  «No Frauds» , «Changed It» og «Regret In Your Tears» går inn på henholdsvis 14, 61. og 71. plass på Billboard Hot 100-lista denne uka. Det gjør at rapperen fra New York passerer Aretha Franklin og blir den kvinnelige soloartisten med flest låter på den amerikanske singellisten gjennom tidene med hele 76 låter.   På 44 av disse har 34-åringen bidratt på andres utgivelser, mens 32 har vært hennes egne låter. På de neste plassene på listen finner vi storheter som nevnte Franklin, Taylor Swift, Rihanna og Madonna. Minaj slapp «No Frauds», der hun har fått med seg Drake og Lil Wayne, «Changed It» (feat. Lil Wayne) og «Regret In Your Tears» 10. mars.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.Besøk vårt presserom