Douglas er folkets Stjernekamp-favoritt

Adam Douglas (36) er bookmakernes klare favoritt til å gå av med seieren under finalen av NRKs Stjernekamp lørdag. - Det ligger an til favorittseier. Jeg tippet Adam som vinner allerede før programmet startet, sier Norges fremste Stjernekamp-ekspert.

Frank Porturas er mannen med en nesten magisk evne til å forutsi resultatene i NRKs suksessprogram Stjernekamp. Både i 2015 (Nora Al.Jabri) og 2016 (Knut Anders Sørum) spådde trønderen tidlig riktig vinner i den prestisjetunge konkurranse. I år tippet han sågar finalist Adam Douglas som seierherre allerede før konkurransen startet.

Om ikke det er nok: etter at Stjernekamp 2017 begynte å rulle over TV-skjermene, har Porturas kun bommet èn gang på rekkefølgen deltagerne er blitt stemt ut i!

- Ja, jeg tippet at Ida Maria skulle ryke ut før Lisa Børud. Det var en liten bommert. Ellers har jeg truffet bra, smiler Porturas.

Som analytiker i spillselskapet ComeOn! har Frank fulgte Stjernekamp tett i alle de seks sesongene programmet har gått på skjermen. På vegne av selskapet har han satt fortløpende odds på deltagerne – basert på hvem ComeOn!s spillere til en hver tid setter penger på.

- Trendene i oddsmarkedet fungerer som en temperaturmåler på grasrota, og gir tradisjonelt en god indikasjon på hva som blir utfallet av større nasjonale begivenheter. Det kan sammenliknes med en meningsmåling som kontinuerlig justeres. Så mine evner som spåmann kan i stor grad spores tilbake til hva det norske folk tror vil skje. Slik er det også med Stjernekamp, forklarer ComeOn!-analytikeren.

Allerede før første program av årets sesong, tippet Frank norsk-amerikanske Adam Douglas (35) fra Harestua som vinner. To dager før den store finalen står han fast ved spådommen.

- Vi satte Adam som èn av flere favoritter helt fra begynnelsen av, men spillerne våre er helt klare på at de tror han stikker av med seieren. Han har imponert kraftig hele veien, men hadde et lite feilskjær i semifinalen – uten at jeg tror det betyr så mye inn mot finalen. Douglas er uansett den artisten det er blitt spilt klart mest på av våre kunder, sier Porturas.

Adam Douglas er opprinnelig fra Oklahoma i USA, men flyttet til Norge for ti år siden. Han er i dag bosatt på Haneknemoen på Harestua sammen med kona Kristin (39) og sønnen Alvin (snart 3). Til vanlig er det soul og blues som ligger hjertet til småbarnsfaren nærmest, men gjennom deltagelsen i Stjernekamp har det norske publikummet virkelig fått opp øynene for hadelendingens stemmeprakt også i andre sjangere.

Nettopp her tror ComeOn!-analytiker Porturas at nøkkelen til Adams suksess ligger.

- I løpet av de fem foregående Stjernekamp-konkurransene, har det vært en klar tendens til at publikum legger sin elsk på litt mindre kjente artister som plutselig har fått en stor arena til å vise frem sine musikalske kvaliteter på. Rett og slett flinke fagfolk som endelig får den oppmerksomheten de fortjener.Fjorårsvinner Knut Anders Sørum er i så måte et strålende eksempel. Han var langt fra noen forhåndsfavoritt, men imponerte bare mer og mer utover høsten – og sto til slutt igjen som vinner. Tendensen er den samme i år. Både det norske folk og jeg tror Adam Douglas slår Didrik Solli-Tangen på lørdag, konkluderer analytiker og Stjernekamp-ekspert Frank Porturas.

ComeOn!s odds på vinner av Stjernekamp 2017

• Adam Douglas