Donald Duck feirer 85 år med ny bok!

Den populære anda feirer 85 årsdagen sin på søndag 9 juni. Og er det ikke ... Jo! De som har levd en stund kan kjenne igjen denne forsiden, men den er nyredigert og inneholder mange moderne Donald-historier. Så mange at boka veier hele 1,6 kilo!

Donald har blitt voksen! 85 år er gått siden han var den irriterende anda som ikke ville hjelpe den kloke lille høna i Disneys tegnefilm fra 1934. Han ble stjerne på lerretet, men her i Norge er det på trykk han har fått utfolde seg. Jubileet feires bl.a. med en bok som strutter av selvtillit –Jeg, Donald!

Noen vil dra kjensel på tittelen, og det er med hensikt at den heter nesten det samme og ligner på en legendarisk bok fra 1970-tallet. Men i stedet for en nyutgivelse av den store, hvite boka er den er blitt til vår tids Jeg, Donald.En deilig stor og tykk bok på 368 sider! Den er noe hendigere i størrelsen enn den gamle, og seriene holder vår tids grafiske standard.

Klassiker i ny drakt
I likhet med boka fra 1974 inneholder Jeg, Donald lange eventyrhistorier av Carl Barks, men også nyere mestere som Don Rosa, Vicar, Daniel Branca, Romano Scarpa, Daan Jippes og ikke minst det norske teamet Arild Midthun, Tormod Løkling og Knut Nærum, som også har skrevet et underfundig forord. Arild Midthun har laget 6 fantastiske helsider som illustrer klassikerne.

Tilsammen viser boka oss Donald slik vi kjenner ham – som sjalu, hissig, hovmodig, notorisk uheldig og ukuelig optimist. Og kanskje aldri helt voksen. Jeg, Donald kan leses på gulvet, på senga, i fluktstolen – eller i hengekøya, for en ekte Donald-følelse.

Kvakkulerer Donald!
85-årsdagen feires også med flere utgivelser. Blant annet en Jubileumspocket, en bok om Donalds barndom, samt at både den vanlige Donald-utgivelsen og pocket-boka markerer bursdagen til alles favorittand!