Dømt for brudd på fredsplikten

Norsk Sykepleierforbund (NSF) ble i dag dømt av Arbeidsretten for tariffstridige og ulovlige aksjoner ved Ahus og Vestre Viken i fjor sommer. Arbeidsgiverforeningen Spekter fikk ikke medhold i at det nå pågår ulovlige aksjoner. Et mindretall på to dommere mener at NSF ikke har brutt fredsplikten. NSF tar dommen til etterretning.

– Arbeidsretten har lagt til grunn at våre tillitsvalgte har utøvd for hardt press på arbeidsgiver, noe vi tar til etterretning. Samtidig er det viktig for oss å påpeke at det ikke har vært overtidsnekt og ingen avtaler som ikke har blitt godkjent, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Eli Gunhild By.

Praksis ved alle norske sykehus er at det ikke jobbes oftere enn hver tredje helg.

-Vi er derfor glade for at et enstemmig styre ved Ahus i fjor høst vedtok at ansatte heller ikke der skal jobbe oftere enn hver tredje helg, sier Eli Gunhild By.

Kommunikasjonssjef, Arvid Libak. Tlf: 908 80 518