Domestos

Domestos og UNICEF skal sikre trygge toaletter til barna

Del

1 av 3 av verdens kvinner har ikke tilgang til private og trygge toaletter. Annenhver skole i verdens fattigste land mangler gode sanitærforhold. Dette er en direkte årsak til at mange jenter faller ut av skolen, særlig når de når ungdomsalder. Siden 2012 har UNICEF Norge og Unilever med merkevaren Domestos tatt fatt på denne utfordringen, og bedret de sanitære forholdene for mer enn 6 millioner mennesker. Mer enn 75.000 barn har fått rent vann og toalettfasiliteter på skolene.

På denne barneskolen i Mali har elevene fått nye, separate toaletter. Foto: UNICEF
På denne barneskolen i Mali har elevene fått nye, separate toaletter. Foto: UNICEF

God utdanning av både gutter og jenter er avgjørende for utviklingen i et hvert land. Og gode sanitærforhold er avgjørende for velfungerende skoler.

- Å sikre at barn har trygge toaletter er svært viktig ikke bare av hygieniske årsaker, men også på grunn av sikkerhet og for at jenter skal gå på skolen. Vi er veldig glade for at Domestos bidrar til dette viktige arbeidet, sier generalsekretær Camilla Viken i UNICEF Norge.

Glo-do på Storo

Hvordan er det å måtte gå på do i offentligheten? Den følelsen kan nå Oslofolk få, når Norges første pop-up «Glo-do» åpner på Storo Storsenter torsdag 21. september.

- Vi har installert en «Glo-do» på Storo Storsenter. Toalettet ser ut som et vanlig toalett, men er laget sånn at du får følelsen av å gå på do i full offentlighet. En veldig ubehagelig og rar følelse, men dessverre hverdagen til altfor mange kvinner over hele verden. Vi håper folk vil ta turen innom for å teste toalettet, og bidra til å øke bevisstheten rundt et verdensproblem, sier Richard Düring fra Unilever Norge. 

Jobber sammen for å samle inn penger

Frem til 30. november pågår en kampanje der Domestos donerer 0,5 kroner til UNICEF for hver solgte flaske med Domestos Total Blast WC Gel.

- Alle i verden fortjener rene og trygge toaletter. Ved å kjøpe en Domestos med UNICEF-logo neste gang du skal vaske ditt eget toalett, bidrar du også til å styrke tilgangen og fasilitetene til mennesker som ikke har sikre og trygge sanitærforhold. Slik kan du både få rent toalett og gi rent toalett, sier Düring.

 

Note:

Dette er en del av Domestos’ ambisjon, om å hjelpe 25 millioner mennesker til å få forbedret toalettforhold innen 2020. For hver solgte Domestosflaske i Norge, i perioden 1.9 – 30.11.2017 med UNICEF merket, vil 0,50 kr bli donert UNICEF’s sanitærprogram. Domestos og Unilever har støttet UNICEF siden 2012, og vil donere globalt i 2017 minimum €3.319.400. UNICEF avtalenummer 1072612. For mer informasjon, besøk vår hjemmeside www.domestos.co.uk.

UNICEF støtter ingen merker eller produkter. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

På denne barneskolen i Mali har elevene fått nye, separate toaletter. Foto: UNICEF
På denne barneskolen i Mali har elevene fått nye, separate toaletter. Foto: UNICEF
Last ned bilde
Disse indiske skolejentene har fått i oppgave å vaske de nye jentedoene på skolen sin. Egne jente- og guttetoaletter er spesielt viktig når jentene kommer i puberteten. Foto: UNICEF.
Disse indiske skolejentene har fått i oppgave å vaske de nye jentedoene på skolen sin. Egne jente- og guttetoaletter er spesielt viktig når jentene kommer i puberteten. Foto: UNICEF.
Last ned bilde

Om Domestos

Domestos
Martin Linges vei 25
1364 Fornebu

http://www.domestos.co.uk/

Domestos har siden 1929 levert toalettrengjøringsartikler for husholdninger. Merkevaren forvaltes og produseres av Unilever.

Siden 2012 har Domestos støttet UNICEF i arbeidet med å sikre rene og trygge sanitærfasiliteter. Så langt har de bedret de sanitære forholdene til mer enn 6 millioner mennesker, og mer enn 75 000 barn har fått rent vann og toalettfasiliteter på skolene.