Dokusommer på NRK

Sommer er mer enn ferie og fotball. Kunnskapstørste og nysgjerrige seere kan i sommer velge mellom over 130 forskjellige dokumentarer av beste kvalitet fra inn- og utland.

Helene Sandvig anbefaler "Røverdatter". Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

Fra 22. juni starter årets Dokusommer i NRK TV og på NRK2 der vi byr på prisbelønte internasjonale filmer, sterke norske dokumentarer, samt en rekke spennende dokumentarserier.

– Gode dokumentarer er en viktig del av NRKs samfunnsoppdrag. I en tid der mange selv velger hva de vil se gjennom strømmetjenester, er vi glade for å kunne presentere en bred dokumentarkatalog med norske og internasjonale filmer gjennom Dokusommer, sier Cathrine Brekka, ansvarlig for Dokusommer 2018 i NRK.

NRK har samlet over 130 forskjellige titler i NRK TV som seerne kan boltre seg i gjennom hele sommeren, både i form av dokumentarserier og enkeltstående historier fra virkeligheten.

Anbefalinger i hele sommer

Seks kjente NRK-profiler gir deg sine beste tips til hva du bør få med deg gjennom sommeren.

Programleder Helene Sandvig anbefaler den norske filmen «Røverdatter», historien om Sofia som tar opp kontakten med sin narkomane far.

– Røverdatter ristet og rev i meg, slang meg i veggen. Jeg lo, gråt, heiet og fortvilet meg gjennom denne far-datter dokumentaren. Sofia drømmer om at han skal bli en pappa igjen, men først må hun få ham rusfri. Hun og faren forteller oss andre en sår, men viktig historie om hvordan rusen kan knuse relasjoner og hva det koster å finne tilbake til hverandre som menneske. Jeg satt med klump i magen hele tiden, men den var verdt det, sier Sandvig.

Stor bredde

Utenrikskorrespondent Kristin Solberg anbefaler «City of ghosts» og «Til siste skanse», to dokumentarer fra krigsområdene Syria og Irak, mens Sigrid Sollund fra Dagsnytt Atten framhever den ferske dokumentaren «New York Times – Et år med Trump».

Vita og Wanda, selv hovedpersoner i egen dokusåpe, mener seerne bør få med seg flere NRK-dokumentarserier, som «Minoreteens»,« Helene sjekker inn» og Trygdekontorets episode der Thomas Seltzer besøker Paradise Hotel.

Selv kommer Seltzer med sterke anbefalinger om å se dokumentarene «Saken Christer Petterson»«Deeyah Khan: I møte med fienden»«Rolling Stone Magazine – 50 år på kanten»«Ishavsblod» og ikke minst «Louis Theroux og scientologene».

Fakta om Dokusommer 2018:

• NRKs sommersatsing på dokumentarer i NRK og NRK2
  • 130 norske og internasjonale katalogtitler
  • Tilgjengelig fra 22. juni og ut sommeren 2018

Kontaktinfo:

Helene Sandvig anbefaler "Røverdatter". Foto: Julia Marie Naglestad, NRK
Thomas Seltzer anbefaler "Louis Theroux og scientologene". Foto: Julia Marie Naglestad, NRK
Kristin Solberg anbefaler "Til siste skanse/Nowhere to hide". Foto: Julia Marie Naglestad, NRK
Sigrid Sollund anbefaler "New York Times - et år med Trump" (Originaltittel The fourth estate.) Foto: Julia Marie Naglestad, NRK
Vita Mashadi fra dokuserien "Vita og Wanda" anbefaler blant annet NRK-serien Minoriteens. Foto: Julia Marie Naglestad, NRK
Wamda Mashadi fra dokuserien "Vita og Wanda" anbefaler blant annet "Gina Jaqueline – livet som sugarbaby". Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding