Doblet kontantbeholdningen i fjor

-Vi ser lyst på 2015. Vi står sterkt finansielt både på kort og mellomlang sikt. Det er noe vi søker å utnytte i tiden som kommer.

Det sier Helge Hammer, COO i Faroe Petroleum og sjef for selskapets norske virksomhet i forbindelse med at selskapet la frem årsresultatet for 2014 i dag.

Faroe Petroleum er et lite britisk uavhenging oljeselskap med røtter på Færøyene, men som har hatt stor suksess i Norge og nå har største delen av sin virksomhet på norsk sokkel.

Et godt driftsår er grunnlaget for at produksjonen endte over forventning. Selskapet viser til at det nå er blitt operatør for de to gassfeltene Schooner og Ketch på britisk sokkel, og dessuten at Njord og Hyme har produsert mer enn forventet etter at feltene ble igangsatt. Selskapet peker også på letesuksesser i brønnene Pil og Bue som viktige milepæler gjennom året.

- Vi er veldig fornøyd med fjoråret, på tross av fallet i oljeprisen. At vi hedget $90 fatet skånet oss for det verste. I stedet er selskapet godt posisjonert for nok et år i vekst, med et fullfinansiert boreprogram og lovende leterbrønner, sier Helge Hammer, COO i Faroe Petroleum og sjef for selskapets norske virksomhet.

Årsresultatene for 2014, som legges frem tirsdag 24. mars, viser blant annet et selskap med en sterk balanse og positiv kontantstrøm fra driften. Faroe hadde ved avslutningen av fjoråret mer enn doblet kontantbeholdningen fra £40,6 millioner i 2013 til £92,6 millioner i 2014, mye grunnet en svært vellykket emisjon i juni 2014.