Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute
– Vi har gjennomført første året med anleggsdrift i prosjektet. Vi er i rute og vi har etablert en svært god sikkerhetskultur som bidrar til høy trivsel, motiverte anleggsarbeidere og et prosjekt uten skader med fravær. Det er vi svært godt fornøyd med, sier prosjektleder Leif Arne Hafstad i Bane NOR.
Han konstaterer at det til sammen er det utført over 200 tusen arbeidstimer ute på anlegget og cirka 170 anleggsarbeidere og funksjonærer har vært involvert i kortere eller lengre perioder.
HMS-statistikken viser at det jobbes sikkert og trygt. Og det er både Bane Nor og entreprenøren NCC svært godt fornøyd med.
– At vi har fått etablert en solid sikkerhetskultur, som gjør at vi unngår alvorlige hendelser, er svært viktig for både byggherre Bane Nor og for oss som entreprenøren. God planlegging, dialog og samhandling og gode kontrollrutiner bidrar til at vi har klart å etablere en solid sikkerhetskultur, sier prosjektlederGeir Kildemo i NCC.
Burgerlunsj
Bane NOR inviterte i dag til en utvidet lunsj og serverte hamburgere til alle som jobber på utbyggingsprosjektet dobbeltspor gjennom Eidsvoll.
– Dette er en markering for å takke alle involverte i prosjektet for innsatsen under det første året med anleggsdrift. Det har vært stor innsats og vi har klart å etablere en sikkerhetskultur som gir gode resultater, sier Hafstad i Bane Nor.
Awareness Day
Samtidig som det ble markert ett års anleggsdrift, arrangerte NCC sin årlige Awarness Day, hvor alle 16 500 ansatte i NCC-konsernet stanser opp arbeidet og diskuterer sikkerheten på arbeidsplassen sin. Under årets markering var det sikker adferd i prosjektene som ble diskutert.
– Vi er svært viktig for oss å arrangere Awareness Day. Skal vi opprettholde god sikkerhet i våre prosjekter, må vi bruke tid til å prate om sikkerhet og gjøre nødvendige korrigeringer om det i diskusjonene kommer frem gode forslag eller vi avdekker ting som krever korrigeringer. Awarenessday bidrar derfor til å motivere alle våre ansatte, sier Geir Kildemo.
For ytterligere informasjon, kontakt:
Bane Nor: Kommunikasjonsansvarlig Cecilie Gjørtz, mob. 92 88 13 47
NCC: Kommunikasjonssjef Tor Heimdahl, mob: 95 13 06 93
FAKTA
Dobbeltsporutbygging gjennom Eidsvoll etter 1 år:
- Andel av prosjektet utført: 27 prosent
- Arbeidstimer utført: Ca 200 000
- Personell i prosjektet: Ca 170, yrkesarbeidere og funksjonærer
- Masseforflytning: Ca 300 000 m3 jord utgravd og kjørt til deponi. Utgjør ca 40 prosent av totalt volum masseforflytning.
- (I tillegg er matjord på et 440 000 kvadratmeter stort anleggsområde skrapet av og lagret under anleggsperioden, for å tilbakeføres når jernbanebyggingen er ferdigstilt.)
- Betong støpt: Ca 4 000 m3 av totalt 27 000 m3 – hovedsakelig brufundamenter/søyler, landkar, kulverter og teknisk bygg.
- Armering: Utført ca 600 tonn av totalt 2 432 000 kg på anlegget.
- Spunt: 22 000 m2
- Boring av rørvegg: Så langt boret 5 260 m av totalt cirka 6 000 m.
Nøkkelord
Kontakter
Bane Nor: Kommunikasjonsansvarlig Cecilie Gjørtz, mob. 92 88 13 47
NCC: Kommunikasjonssjef Tor Heimdahl, mob: 95 13 06 93
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom