Dobbelt karategull i Berlin

12.10.2015 09:59 | Norges Kampsportforbund

Landslagsutøverne i karate deltok denne helgen i Banzai Open i Berlin, der 880 utøvere deltok. Bettina Alstadsæther tok individuelt gull i tillegg til gull i lagkonkurransen. Gitte Brunstad tok bronse individuelt.

Gull i lagkonkurransen. F.v: Lotte Andersen, Bettina Alstadsæther og Gitte Brunstad

Det internasjonale karatestevnet Banzai Open arrangeres i Berlin, og i år deltok 880 utøvere fra 25 land. Bettina Alstadsæther fra Stavanger karateklubb vant gull i klassen kvinner -61 kilo og gull i lagkonkurransen for kvinner. I lagkonkurransen deltok Gitte Brunstad fra Mizuchi karate klubb og Lotte Andresen fra Stavanger karateklubb sammen med Bettina Alstadsæther. Gitte Brunstad vant i tillegg bronse i klassen kvinner -68 kilo.

Sportssjef i Norges Kampsportforbund er imponert over medaljefangsten

– Det ser ut til at nyheten om at karate kommer på OL-programmet i 2020 har gitt de norske utøverne en vitamininnsprøytning. De imponerte med dobbelt gull og en bronsemedalje i helgen, sier Dag Jacobsen.

Også landslagsutøver Maria Roll deltok i helgens stevne, som hennes første stevne for sesongen. Det ble ingen medalje denne gangen, men hun hadde flere gode kamper.

Allerede i morgen reiser Bettina Alastadsæther og Lotte Andersen til Linz i Østerrike for å delta på internasjonal treningsleir i regi av Juan Luis Benitez. Samlingen er oppkjøring til Salzburg Open som arrangeres kommende helg.

Gull individuelt til Bettina Alstadsæther.
Gull i lagkonkurranse.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.