Universum

10.5.2016 11:09 | Universum

I samarbeid med Universum har DNV GL kåret årets studentprosjekt. Valget falt på Grabster, en app-tjeneste som på airbnb lignende vis skal gjøre det enklere å få tak i god, hjemmelaget mat i nærheten.

DNV GL har kåret årets studentprosjekt

DNV GL har kåret årets studentprosjekt App-tjenesten Grabster vant Årets studentprosjekt. Her er Torbjørn Vallestad, Sam Mathias Weggersen og Magnus Tovsen Solheim fra Grabster samt Håkon Svebak fra DNV GL.

”Det er utrolig morsomt å bli tildelt denne prisen. Selv om vi selvfølgelig har stor tro på konseptet selv, er det veldig motiverende å se at andre også har det - spesielt etablerte aktører som DNV GL og Universum ” sier Magnus Tovsen Solheim, en av gründerne bak Grabster.

Årets Studentprosjekt er en nasjonal konkurranse hvor det beste prosjektet, som er startet og drevet som et initiativ fra studenter i løpet av skoleåret blir kåret. «Det er ingen tvil om at det er mange studenter med gode, nytenkende og samfunnsnyttige prosjekter. I år var det 30 prosjekter som kjempet om tittelen «Årets studentprosjekt» der Grabster stakk av med seieren» sier Karine Jebsen, markedsansvarlig i Universum.

Grabster er en tjeneste som er utviklet av NTNU studentene Magnus Tovsen Solheim, Sam Mathias Weggersen, Torbjørn Vallestad og Stian Michael Årsnes ved NTNU. Ideen til Grabster ble unnfanget da de i en sulten stund ikke kom over annet enn en kjedelig og dyr vegetarrett i kantina på NTNU.

Sammen jobber de for at Grabster skal gjøre det mulig for privatpersoner å selge hjemmelaget mat via en app – en slags airbnb for mat om man vil. Appen har allerede fått 50 000 kroner i støtte fra Telenor’s nysatsning på entreprenørskap: Telenor Digital MVP Grant, og har vunnet prisen for beste app ved AppLab 2016.

- Grabster fremstår som en tidsriktig tjeneste og vi har tro på at studentene treffer et behov som finnes i dag. Vi håper de lykkes med tjenesten og uansett er det hyggelig å bidra til at unge mennesker med nye idéer og frisk pågangsmot stimuleres til å ta steget fra ide til handling, sier Håkon Svebak, leder for arbeidsgiverprofilering i DNV GL.

"Det er nå det begynner " smiler gründerne. De innrømmer at arbeidet med Grabster har gått mye på bekostning av skole, men at det gjør det desto bedre å få bekreftelse på at det er verdt det. Samtidig understreker de at selv om de skal ta seg en velfortjent feiring i kveld, så er det tidlig opp igjen i morgen for å jobbe videre. Målet er å kunne lansere appen i Trondheim i august, men mange interesserte selgere og kjøpere har allerede begynt å forhåndsregistrere seg på hjemmesiden www.grabster.no.

Faktaboks om Grabster:
• Med Grabster får man tak variert og god hjemmelaget mat raskt, enkelt og billig.
• Gir hobbykokker en mulighet til å dele og vise frem sine matkunster, tjene penger, få tilbakemeldinger, samt komme i kontakt med andre i nærområdet.
• For å avdekke behovet for tjenesten laget gründerne en Facebook-gruppe, som nå har over 1200 medlemmer.
• Appen lanseres i Trondheim, august 2016
• Potensielt større potensial enn delingsøkonomitjenester som Airbnb og Uber, da mat er noe man behøver hver dag.

Analyse- og konsulentbyrået Universum gjennomfører undersøkelser blant studenter og yrkesaktive hvor arbeidsmarkedet blir kartlagt

DNV GL har kåret årets studentprosjekt

Prisen til Årets studentprosjekt ble delt ut på Universum Awards.

Om Universum

Universum
Hegdehaugsveien 21B

Building Brands to Capture Talent

Universum er den globale lederen innen employer branding.

Følg saker fra Universum

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Universum på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Universum

Norges mest attraktive arbeidsgivere1.11.2016 10:13Pressemelding

Oslo: Landets mest attraktive arbeidsgivere stemt frem av mer enn 11.000 yrkesaktive. Årets rangeringer over de mest attraktive arbeidsgiverne for yrkesaktive viser at DNB har kapret førsteplassen fra Google som faller ned på en tredjeplass blant økonomene. IT-listen holder seg stabil med Google på førsteplass etterfulgt av Microsoft og FINN.no, hvorpå FINN.no haler seg innpå Microsoft. – Prisen viser at vi klarer å kommunisere med teknologene, og at vi er en fremtidsbedrift med medarbeiderne og teknologien i fokus, sier en stolt og glad employer branding ansvarlig Siw Pettersen, som mottok prisen på vegne av FINN.no.