EVRY

DNB og EVRY tar i bruk kunstig intelligens for å stoppe svindelforsøk

Del
(Oslo, 27. november 2018) DNB fornyer avtalen med EVRY om leveranse av løsninger som forebygger kortsvindel. Fordi løsningene som leveres DNB fungerer i sanntid er det mulig å stoppe svindeltransaksjoner før de blir gjennomført. Ved å ta i bruk kunstig intelligens og maskinlæring blir svindeljakten nå mer sofistikert og treffsikker.

Selv om Norden har en av de laveste svindelratene på kort i verden, blir svindlerne stadig mer avanserte og bedre organisert. Ved hjelp av teknologi, nettverk og noen få tastetrykk utveksler svindlere kortinformasjon på tvers av landegrensene. Den så kalte «card not present»-svindelen, hvor svindlere ikke trenger et fysisk kort, men bruker andre personers kort- og kontoinformasjon for å handle på nett, er i dag den mest utbredte formen for kortsvindel.

– Det er i dag stor valgfrihet i hvordan man kan utføre betalinger. Netthandelen vokser raskt, og mange bruker forskjellige kort og apper til betaling. Dette er positivt for kundene, men jo flere betalingsmetoder vi tilbyr, jo mer krevende blir svindelforebyggingen. Ved å videreføre avtalen vi har med EVRY, sikrer vi oss en innovativ og internasjonalt ledende samarbeidspartner som fortløpende utvikler sine løsninger for å ligge steget foran svindlerne, sier Alf Otterstad konserndirektør for IT i DNB.

– Vi konstaterer at kriminaliteten endrer karakter i takt med digitaliseringen. Det er alvorlig at folk blir forsøkt svindlet og vi legger derfor ned enormt mye arbeid for å øke sikkerheten for våre kunder. Dette er viktig for å opprettholde tilliten til det finansielle systemet, fortsetter Otterstad i DNB.

– Vi er svært glade for å jobbe videre med DNB også innenfor dette området. Det at banker, politimyndigheter og vi som en stor leverandør til bankene jobber sammen, gjør at mange svindelforsøk blir avverget. Ved å integrere kunstig intelligens i våre løsninger øker vi nøyaktigheten i sanntidsgodkjenninger av ekte transaksjoner og bidrar til at flere svindelforsøk blir stoppet. Bankene vil med dette tape mindre penger, samtidig som færre kunder får en negativ opplevelse, sier Wiljar Nesse, konserndirektør Financial Services i EVRY.

EVRY er en ledende tjenesteleverandør av transaksjonsovervåkning i Nord-Europa. Årlig overvåker EVRY omlag 2,3 milliarder korttransaksjoner fra 80 banker i 10 land, og avslører hvert år om lag 100 000 svindelforsøk. EVRYs algoritmer kan i løpet av 0,2 sekund avdekke om transaksjonen er et svindelforsøk eller ikke. Per i dag stopper EVRYs løsninger svindelforsøk i åtte av ti tilfeller.


Kontaktpersoner
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tlf. +46 73 708 1727
Vidar Korsberg Dalsbø,Kommunikasjonsrådgiver, DNB, tlf. + 47 993 803 89

Om DNB
DNB er Norges største finanskonsern og tilbyr finansielle produkter og tjenester bl.a. innenfor utlån og innskudd, fond og kapitalforvaltning, livsforsikring og pensjonssparing, betalings- og finansieringstjenester, eiendomsmegling og tjenester knyttet til penge- og kapitalmarkedet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om EVRY

EVRY
Snarøyveien 30 A
1360 Fornebu

+47 23 14 50 00https://www.evry.no

Om EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2016 en omsetning på NOK 12,2 milliarder og 8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på Oslo Børs. www.evry.com.



Følg pressemeldinger fra EVRY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EVRY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra EVRY

EVRY rapporterer et andre kvartal i 2019 med vekst innen konsulent- og applikasjonstjenester, som støtter selskapets strategiske retning12.7.2019 07:01:12 CEST | Pressemelding

(Fornebu, 12. juli 2019) EVRY rapporterer driftsinntekter for andre kvartal på 3 178 millioner kroner i 2019, sammenlignet med 3 286 millioner kroner i andre kvartal 2018. Driftsinntektene for årets første halvår var på 6 507 millioner kroner, som er en økning fra 6 494 millioner kroner for samme periode i fjor. Justert for valutaeffekter og oppkjøp, var den organiske veksten 0,1 % i første halvår 2019, sammenlignet med første halvår av 2018. Financial Services rapporterte en positiv organisk vekst i andre kvartal, mens de andre forretningsområdene var berørt av sesongsvingninger.

EVRY och Tieto går samman för att bli en ledande leverantör av digitala tjänster i Norden.18.6.2019 07:10:12 CEST | Pressemelding

(Fornebu / Espoo, 18 juni 2019) EVRY och Tieto tillkännager idag ett avtal om samgående för att bilda ett av de ledande digitala tjänste- och mjukvaruföretagen i Norden. Med en kombinerad omsättning på närmare 3 miljarder EUR och med 24 000 medarbetare blir det nya bolaget väl positionerat för att öka den digitala innovationstakten för nordiska företag och samhället i stort. De båda bolagen kompletterar varandra utifrån sin geografiska närvaro samt från ett kund- och erbjudandeperspektiv. Det nya bolaget får namnet TietoEVRY och kommer betjäna tusentals kunder inom såväl privat som offentlig sektor i mer än 90 länder.

EVRY og Tieto fusjonerer og skaper en ledende nordisk leverandør av digitale tjenester18.6.2019 07:00:43 CEST | Pressemelding

(Fornebu/Espoo, 18. juni 2019) EVRY og Tieto har i dag kunngjort en fusjonsavtale. Sammen skaper partene et konkurransedyktig selskap for digitale tjenester og programvare i Norden. Det fusjonerte selskapet vil ha en samlet omsetning på rundt 30 milliarder kroner og 24.000 medarbeidere. EVRY og Tieto er svært komplementære når det gjelder geografiske markeder, tjenesteportefølje og kunder. Selskapet vil bli kalt TietoEVRY og ha flere tusen kunder i privat og offentlig sektor i mer enn 90 land.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye