NAF

Distriktene kan bli dieseltapere

Del

Medlemsorganisasjonen NAF frykter at folk på bygda kan bli sittende med fossildrevne biler de må betale dyrt for å få brukt. -Vi har sett på hvilke mål som er satt for transportsektoren og hvilke virkemidler politikerne har i dag. Og vi ser det er et gap, som først og fremst kan ramme folk i distriktene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Man skal ikke langt utenfor storbyene før bilen er eneste alternativ for folk som skal få hverdagen til å gå i hop.
Man skal ikke langt utenfor storbyene før bilen er eneste alternativ for folk som skal få hverdagen til å gå i hop.

Innen 2030 skal klimagassutslippene fra transport halveres. Samtidig som det investeres stort i infrastruktur i og rundt de store byene, bygges det mye vei. Men med klimakuttene kommer også krav om at privatbilbruken må ned.

-Halvparten av folk i bygde-Norge bruker bil til og fra jobben. Dersom politikerne forsetter å skru opp drivstoffavgiften for å få ned bilbruken, rammer det de som ikke har alternativer, sier Sagedal.

Drivstoffavgiften bør fjernes og erstattes

Nordmenn har omfavnet dieselbilen de siste årene. Siden det har avgiftene på kjøp av bil gått i riktig retning. Mindre forurensende biler har blitt billigere, og forbrukerne har hevet seg på. Men for å nå klimamålene må det mer til enn at nybilene blir nullutslipp.

-Fossilbilene blir gamle på norske veier, hele 19 år i snitt ved vraking. Vi er bekymret for at folk på bygda som har fossilbil i dag, ikke rekker å skifte til elbil før politikerne begynner å skru opp drivstoffavgiften. Vi mener denne avgiften er gammeldags og må fjernes, sier Sagedal.

En ny regjering må utrede nye løsninger

Medlemsorganisasjonen NAF frykter det kan bli et skille i transport-Norge, hvor folk i byene får stadig bedre alternativer og blir mindre avhengig av å kjøre, mens folk på bygda er like avhengig av bilen som før, men må betale dyrt for å bruke den.

-En ny regjering, uansett farge, må sikre at folk i hele landet får gode hverdagsreiser. Vi kan ikke ha flere krangler over drivstoffavgiften. Teknologien for et bedre system som ikke rammer skjevt finnes. Det handler om politikernes vilje til å ta det i bruk, sier Sagedal. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Man skal ikke langt utenfor storbyene før bilen er eneste alternativ for folk som skal få hverdagen til å gå i hop.
Man skal ikke langt utenfor storbyene før bilen er eneste alternativ for folk som skal få hverdagen til å gå i hop.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom