Disse tre kjemper om Friluftslivets Ildsjelpris 2019

Wenche Flaa Eieland, Håkan Billing og Kjellrunn Skjerve kjemper om å vinne Friluftslivets Ildsjelpris. Hvem som vinner er det opp til folket å bestemme.

KANDIDATER: F.V Kjellrunn Skjerve, Håkan Billing og Wenche Flaa Eieland er kandidatene til å vinne Friluftslivets Ildsjelpris 2019. Foto: Privat

Friluftslivets Ildsjelpris ble etablert i 2013, for å gi heder til de lokale hverdagsheltene som gjør en uegennyttig og viktig innsats for friluftslivet.

Kandidatene til å bli året ildsjel er Wenche Flaa Eieland fra Birkenes kommune, Håkan Billing fra Norsk Ornitologisk Forening, avd. Oslo og Akershus og Kjellrunn Skjerve fra Innherred Turlag.

- Friluftslivet i Norge er helt avhengige av ildsjeler som bruker av sin tid, og deler sin entusiasme. Denne prisen er vår måte å gi en takk til ildsjelene, og viser hvor viktig deres bidrag er. Den er viktig ikke bare for friluftslivet i seg selv, men for alle som blir positivt berørt av ildsjelenes innsats og engasjement, sier juryleder Dag Kaas.

Vinneren kåres og annonseres under Friluftslivets uke i september, og prisen deles ut under festivalen «Friluftsliv for alle» på Stenberg på Toten 1. september.

Stemmes frem av folket

Vinneren av Friluftslivets Ildsjelpris kåres gjennom en SMS-avstemning som går fra 1. – 29. august, og finalistene mottar en pengesum i ulik størrelsesorden til sitt videre arbeid i friluftslivet.

Friluftslivets Ildsjelpris hedrer kandidater som på en forbilledlig måte har umerket seg lokalt. Det kan være like aktuelt å gi denne anerkjennelsen til unge, som viser et ekstraordinært engasjement, som eldre som har befestet dette gjennom et langt liv – eller det kan også være et lag, forening eller et prosjekt.

Kandidatens arbeid må kunne samles i begrepet «la naturopplevelser gå i arv». Typiske innsatsområder kan være formidling av natur og naturens stemninger og gleder til inspirasjon for folk flest, praktisk eller samfunnsmessig tilrettelegging av friluftsliv for allmennheten, og innsats for bærekraftig bruk av naturen. Kandidatene kan ha sitt virke i alle deler av norsk natur – i nærområdet der folk bor, langs kysten, i skog og lavland og på fjellet.

Prisen eies og deles ut av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og festivalen «Friluftsliv for alle».

Juryen består av: Dag Kaas (leder), Berit Lein (Miljødirektoratet), Lars Sponheim (fylkesmann i Hordaland), Trond Berg (programskaper i NRK), Jan Bøhler (stortingsrepresentant AP), Ingjerd Schou (stortingsrepresentant H), Arne Nævra (stortingsrepresentant SV), Kjell Haugen (festivalen Friluftsliv for alle), Arne Danielsen (sekretær).

Mer om kandidatene:

Kjellrunn Skjerve (75), Innherred turlag

Kjellrunn har vært en ildsjel for friluftslivet i Levanger kommune, og ellers i Nord-Trøndelag i mange år, og var svært engasjert i Friluftslivets år i 2015. Hun har vært turleder på mang en tur, både for den eldre og yngre garde – sommer som vinter. Kandidaten har tidligere vært leder for Innherred Turlag, hvor hun var med på å starte Barnas Turlag, og er aktiv i vedlikehold av hytter. Dugnadsinnsatsen har vært stor når det gjelder idrettslag og ikke minst i Nord-Trøndelag Turistforening, hvor hun også har sittet i styret. Kjellrunn Skjerve er i dag sterkt engasjert i veteran-satsingen i Innherred Turlag, og ble i 2014 kåret til årets ildsjel i Levanger kommune.

Håkan Billing (66), Norsk Ornitologisk Forening, avd. Oslo og Akershus (NOFOA)
Kandidaten har vært leder av NOFOA i en årrekke. Han har gått i bresjen for å gjøre lavterskel-fugleopplevelser tilgjengelig for allmenheten. Han har oppvist stor kreativitet, og har en sjelden energi i arbeidet med å arrangere turer i distriktet i, og rundt, hovedstaden. Billing er ansvarlig for en rekke store arrangementer i Oslo-området, og står blant annet for fuglekikking i Oslo sentrum, og beskrives å ha en entusiasme og et humør som smitter og motiverer de rundt han. For kandidaten er det viktig å legge til rette for lett tilgjengelige fugleturer i den nære naturen – noe som har gitt tusenvis av mennesker aha-opplevelser. Han er en fremragende representant for friluftslivets tre viktige dimensjoner: Naturopplevelse, naturkunnskap og folkehelse.

Wenche Flaa Eieland (64), Birkenes kommune
Kandidaten beskrives som en positiv og sprudlende person, som inspirerer alle aldersgrupper til å være i naturen. Hun leder vandregrupper både sent og tidlig, i et stort turløypenett i kommunen. Kandidaten jobber som kulturleder i Birkenes kommune, og er svært aktiv innen folkehelse, og har som motto at «alle skal med». Flaa Eieland har tatt initiativ til «Toppturer i Birkenes», med klippekort og registreringsbøker på hele 13 fjelltopper i kommunen. Det er også Flaa Eieland som, i god tradisjon fra sin far, Thomas Flaa, har videreført Heimdalsløpet, et populært turskirenn i kommunen.

Håkan Billing
Wenche Flaa Eieland
Kjellrunn Skjerve

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.