Disse skal være med Lars Monsen på tur

Det er fem år siden sist vi ble med Lars Monsen på villspor. Denne gangen skal han ikke finne frem til målet alene, men får følge av Jon Almås, Vita og Wanda, Herman Flesvig, Bård Tufte Johansen og Stian «Staysman» Thorbjørnsen.
Lars Monsen og Jon Almås, Vita og Wanda Mashadi, Herman Flesvig, Stian «Staysman» Thorbjørnsen, Bård Tufte Johansen og Silje Gran-Olsen. Foto: Geir Evensen og Håvard Jenssen/NRK

Sammen må Lars og deltakerne både samarbeide og konkurrere i løpet av turen. De får ulike oppgaver og utfordringer underveis, og ikke minst er de nødt til å rekke fram til målet innen tidsfristen.

- Hyggelig med følge

Turveteranen Monsen, som stort sett er vant til bare å ha hunder som selskap i villmarken, har satt stor pris på selskapet:

- Å få med følge på turene har bare vært kjempetrivelig, sier Monsen, og konstaterer at det blir mer humor og latter når man er flere på tur sammen.

- Det viktigste er uansett at jeg havner på tur med noen som er spennende å lære å kjenne, og det har det virkelig vært. Samtlige av gjestene har vært interessante personer som har mye å bidra med, både når det gjelder gode samtaler og på villmarksaktivitetene.

Jon Almås

Deltakerne er med på hver sin tur. Første program sendes fredag 28. august på NRK1 kl 20.05 og først ut er Jon Almås:

- Det å være på tur med Lars Monsen er som å være på tur med faren sin, sier Almås.

- Jeg ble som en liten gutt som dilta etter og stilte spørsmål. Det var ekstremt lærerikt og interessant å se hvor til fingerspissene proff og forberedt han var, og hvor mye han kan. Han er som et dyr. Leser naturen, leser været, ser ting jeg ikke ser. Han har ekstremt godt utviklede sanser. Syn som en ørn og hørsel som en villkatt. Det var bare å følge med og lære!

Vita&Wanda

- Det har vært gøy, utrolig lærerikt og hardt, sier tvillingsøstrene Vita og Wanda. Og så har vi kanskje blitt litt mer løsningsorienterte når det gjelder å pakke. Man trenger ikke alt man tror man trenger. Og så har vi ledd mye. Vil vel si at Lars har like god – eller dårlig humor som oss!

Herman Flesvig

- Det har vært en fantastisk fin tur, og Lars er et utrolig bra reisefølge. Så det har vært en opplevelse. Jeg dro ut som en gutt og kom hjem som en mann, sier Flesvig.

Bård Tufte Johansen

- Det har vært intenst og skikkelig fint. Det frister til gjentakelse. Men stressende da, 7 kilometer og et Polarbrød med gulost, så er du i gang igjen. Jeg har fisket i mange år, men dette er den mest stressende fisketuren jeg har vært på.

Med på denne turen er også Silje Gran-Olsen. Silje har fisket hele livet og holder fiske- og overnattingskurs for jenter i marka. Hun ønsker å spre fiskeglede og særlig inspirere kvinner til å plukke opp fiskestangen.

Stian «Staysman» Thorbjørnsen

Om turen med Lars Monsen sier Staysman: - Jeg har opplevd en enorm mestringsfølelse og lært meg masse ting. Blant annet å orientere meg i marka. Og så har jeg fått bekreftet at hvis man aldri gir opp, så kommer man i mål til slutt!

Programserien har premiere fredag 28. august kl 20.05 på NRK1.

Lars Monsen og Jon Almås. Foto: Geir Evensen/NRK
Lars Monsen. Foto: Geir Evensen/NRK