Disse skal konkurrere om å bygge E6 Ulsberg-Vindåsliene

Fire søkere går videre i konkurransen om å bygge ny E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene for Nye Veier. Kontrakten har en antatt verdi på 2,6 mrd. kroner eks. mva.

Det var seks totalentreprenører som søkte om å bli prekvalifisert. Fire av dem går videre i konkurransen om å bygge E6 fra Ulsberg til Vindåsliene i Trøndelag. De fire er:

• Acciona Construcción, S.A. (Spania) med COWI AS og Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial, S.A.
  • AF Gruppen Norge AS med Norconsult AS
  • FCC Construcción, S.A. (Spania) med Rambøll Norge AS
  • Joint venture Salini Impregilo/ Pizzarotti, Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A (Italia) med SWS Engineering S.p.A

Tilbyderne har gjennomgått en prekvalifisering i henhold til Nye Veiers kvalifikasjonskriterier for konkurransen. Som beskrevet i utlysningen skal Nye Veier gå videre med fire tilbydere inn i tilbudsfasen. Tilbyderne er derfor rangert ut fra sine referanseprosjekter.

– Vi har sett på innholdet i disse prosjektene og vurdert deres relevans for Ulsberg-Vindåsliene. Det omfatter blant annet arbeid med lange tunneler, broer, og flytting av store mengder masse langs et relativt stort geografisk område. De firmaene som går videre i konkurransen scoret godt på disse punktene, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.

Strekningen er 25 km lang og går stort sett i jomfruelig terreng. Prosjektet inkluderer to tunneler, Ulsbergtunnelen (1,3 km) og Vindåslitunnelen (2km) samt flere broer og betongkonstruksjoner. Kontrakten har en antatt verdi på ca. 2,6 milliarder kroner eks. mva. og skal endelig fastsettes etter utvikling og optimalisering av prosjektet i samhandling mellom entreprenør, rådgiver og byggherre. Planen er å signere kontrakt med valgt entreprenør og rådgiver i november. Planlagt byggestart er medio 2020, og den nye motorveien skal være klar til bruk i 2023.

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, er godt fornøyd med deltakelsen i prekvalifiseringen og at det blir god konkurranse om prosjektet med solide entreprenører når selve tilbudsfasen nå startes.

Alle søkerne oppfylte kravene til prekvalifikasjon.

Ingrid Dahl Hovland, adm. direktør i Nye Veier AS
ingrid.hovland@nyeveier.no

Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag
johan.arnt.vatnan@nyeveier.no

Nye Veier har satt målene for den nye motorveibrua over Mjøsa20.6.2019 15:14:33 CESTPressemelding

Nye Veier har offentliggjort konkurransen om utbyggingen av firefelts motorvei fra Moelv til Roterud, inkludert bygging av ny bru over Mjøsa. Oppdraget har en anslått verdi på ca. 2,5 milliarder kroner (ekskl. mva.), der den nye motorveibrua utgjør en stor andel. Den entreprenøren som klarer å minimere klimagassutslippene ved bygging mest, treffer godt på ett av de viktige målene for bruprosjektet.