Norsirk

Disse kommunene er best på gjenvinning

Ingen land samler inn mer elektronisk avfall enn Norge. De siste ti årene har nordmenn samlet inn PCer og telefoner som har gitt C02-gevinster tilsvarende årsforbruket til mer enn 300 000 bensinbiler. – Nå skal vi bli enda bedre, sier sjefen i returselskapet Norsirk.
Stig Ervik, administrerende direktør i Norsirk. Foto: Norsirk

I 2016 samlet norske kommuner og forhandlere inn 146 000 tonn elektronisk avfall, viser ferske tall fra EE-registeret. Metallkomponentene i gamle radioer, kjøleskap og mobiltelefoner gjenvinnes og brukes ressurser i nye produkter. Metaller som kobber, gull og sølv er nemlig svært forurensende å utvinne fra naturen.

Administrerende direktør Stig Ervik i det landsdekkende non-profit returselskapet Norsirk mener vi kan gjøre enda mer for å begrense forurensningen.

– Norge er verdensledende på innsamling av EE-avfall, men vi har fortsatt mye å forbedre når det gjelder hvor mye av avfallet vi klarer å gjenbruke. Der har Norge stått nesten helt stille siden 1990-tallet, sier han.

Ervik sikter til at det er bedre for miljøet å gjenbruke komponentene til nye produkter enn at vi først knuser, smelter og gjenvinner ressursene.

I snitt gjenbruker kommunene i dag kun 1-2 prosent av det elektroniske avfallet, mens over 90 prosent gjenvinnes.

Belønner de beste gjenbrukskommunene

For å få fart på gjenbruket innfører Norsirk et belønningssystem for norske kommuner fra april i år. Kommunene skal nå få betalt for materialene de sorterer ut til gjenbruk.

– Vi har et mål om å nå 10 prosent gjenbruk på tre år. Det er veldig ambisiøst. Men når kommunene ser hvilket potensial de har til å bidra med å hjelpe miljøet, samtidig som vi gir kompensasjon for ekstraarbeidet som utføres, tror jeg vi kan få til veldig mye på kort tid, sier Ervik.

Gjenbruksmålet er ikke nådd i en håndvending, mener Ervik. Det holder ikke at kommunene blir flinkere på å sortere ut hva som går til gjenbruk og hva som går til gjenvinning.

– Det må finnes et marked for gjenbruk. Folk må ønske å kjøpe de gjenbrukte komponentene og gjenstandene. Da får vi i gang et marked hvor vi bruker ressursene i avfallet i større grad. Det er sirkulærøkonomi i et nøtteskall, og dit er vi på vei med 10-prosentsmålet.

De beste kommunene i 2016

Innsamlet mengde elektrisk og elektronisk avfall i 2016, målt i kg per innbygger, minimum 10 000 innbyggere (kilder: EE-registeret og SSB):

1. Lørenskog 103 kg

2. Horten 99 kg

3. Stokke 84 kg

4. Malvik 83 kg

5. Sortland 81 kg

6. Narvik 55 kg

7. Rana 52 kg

8. Molde 48 kg

9. Askim 47 kg

10. Lindås 47 kg