Disse er nominert til Jenteprisen 2018

Hele 41 kandidater er nominert til Jenteprisen 2018, som deles ut på FNs internasjonale jentedag 11. oktober.

Jenteprisen skal tildeles en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe vold, overgrep og diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden. En fagjury kårer vinneren etter en åpen nominasjonsprosess.

Siste mulighet for å nominere var 20. september, og på nominasjonslisten finnes nå 41 kandidater. Se den fullstendige lista nederst. For eksempel er både kvinnesaksforkjemperen Berit Ås (90) og datadetektiven Mia Landsem (21), som kjemper mot spredning av nakenbilder på nett, blant de nominerte. Nominert er blant annet også Maritastiftelsen, Iram Haq, Dronning Sonja og Helsesista.

En hyllest til de som gjør en ekstra innsats for jenter
– Det er utrolig mange gode kandidater til Jenteprisen 2018. Vi er imponert over det massive arbeidet både organisasjoner og enkeltpersoner legger ned for at jenter i Norge og resten av verden skal være likestilte, trygge og frie, og vi gleder oss til å feire denne innsatsen på jentedagen 11. oktober, sier generalsekretær i Plan International Norge, Kari Helene Partapuoli.

Fagjury avgjør hvem som vinner
Vinneren av Jenteprisen kåres av en fagjury. I juryen sitter Navjot Sandhu (styreleder i Minotenk og minoritetsombud i Oslo politidistrikt), Reidar Hjermann (psykolog og tidligere barneombud), Solveig Horne (stortingsrepresentant og tidligere barne- og likestillingsminister), Akhtar Chaudhry (seniorrådgiver i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og tidligere stortingsrepresentant), Emilie Beck (programleder for Aftenposten-serien STUCK) og Agnes Nordvik (juniorrådgiver i URO).

Prisutdeling i Oslo 11. oktober
Prisen deles ut av Plan International Norge i samarbeid med magasinet Costume på et åpent arrangement på Håndslag i Oslo 11. oktober. Påmelding her.

Bilder av de nominerte ligger her.

Ta kontakt for mer informasjon om de nominerte.

De nominerte til Jenteprisen 2018:

• Ulrikke Falch
  • Fødebilen Norge / Fødselsfotografen – Eva Rose Furmyr