Disruptive Technologies får 40 millioner kroner til energieffektivisering

Bergensbedriften Disruptive Technologies får et tilskudd fra Innovasjon Norge på 40 millioner kroner til å utvikle og demonstrere deres sensorer for bruk i energieffektiv drift av bygninger.

Disruptive Technologies ble etablert i 2013 og har 40 ansatte på kontorer i Bergen, Oslo, Trondheim, London, Paris og München. Selskapets hovedkontor er på Kokstad i Bergen. Dette er en av de største tildelingene fra miljøteknologiordningen i 2017.

Disruptive Technologies utvikler verdens minste, fullt integrerte trådløse sensorer. Gründer Erik Fossum Færevaag har bakgrunn fra halvlederindustrien og har tidligere vært med på å starte to vellykkede teknologiselskaper, Energy Micro og Chipcon. Teknologi og produksjonsmetoder fra halvlederindustrien gjør størrelsen og de lave produksjonskostnadene for sensorene til selskapet mulig. Disruptive Technologies utvikler nå en trådløs sensor på størrelse med en tastatur-knapp. De første sensortypene skal komme på markedet våren 2018.

Bedriften har kunder som ved hjelp av de nye sensorene vil teste om de kan styre energibruken i sin bygningsmasse på en helt ny måte, og dermed gjøre store besparelser i sitt energiforbruk.

Ambisiøs satsing

- Disruptive Technologies har en uvanlig ambisiøs satsing. Vi vil gjøre det vi kan for å sikre at slike selskaper kan vokse med base i Norge. Dette er viktige teknologiarbeidsplasser i Bergen, sier Nina Broch Mathisen, direktør for Innovasjon Norge Vestlandet.

Medgründer Jarle Kvamme sier det betyr mye for selskapet å få støtten fra Innovasjon Norge. - Vi er utrolig glad og ydmyk over at Innovasjon Norge har valgt å satse på Disruptive Technologies. Med denne støtten vil vi få muligheten til å gjennomføre prosjektet vårt. Vi vil komme raskere i markedet og vil, gjennom samarbeid med våre partnere, kunne tilby miljøeffektive sensorløsninger for å få ned energiforbruket i stor skala, ikke bare i Norge, men også på verdensbasis.

Støtten til prosjektet kommer fra Innovasjon Norges miljøteknologiordning, et program for utvikling og demonstrasjon av nye miljøløsninger. Miljøteknologiordningen fikk en økning i statsbudsjettet og vil i 2018 være på 565 millioner kroner.

- Med en banebrytende teknologi og forretningsmodell som sikrer rask skalering og vekst, tror vi at dette er blant de prosjektene vi har finansiert i år som har størst potensiale, både for verdiskapning og positiv miljøeffekt, sier Nina Broch Mathisen i Innovasjon Norge.

Kontaktpersoner:

Nina Broch Mathisen, direktør for Innovasjon Norge Vestlandet. Tel.: 917 15 453, e-post nina.broch.mathisen@innovasjonnorge.no

Erik Fossum Færevaag, CEO Disruptive Technologies. Tel.: 900 47 361, e-post

erik@disruptive-technologies.com

Kinas svar på Justin Bieber spiller inn musikkvideo i Norge28.12.2017 13:37Pressemelding

Millioner av kinesere følger med på hvert eneste skritt popbandet TFBoys tar. I januar får fansen oppleve vintereventyr i Norge, når gruppens frontfigur og store hjerteknuser Wang Yuan spiller inn ny musikkvideo i Myrkdalen, Flåm og Bergen. -Ved å jobbe digitalt på denne måten når vi reisende vi aldri hadde nådd gjennom tradisjonelle kampanjer, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.