Et hjerte av gull

DINE HENDER KAN REDDE LIV - Lær hvordan tirsdag 16. oktober 2018

Hvert år stanser over 3.000 hjerter utenfor sykehus i Norge og over 12.000 får hjerteinfarkt. Tirsdag 16. oktober skal foreningen Et Hjerte av Gull i samarbeid med helse teknologi startup'n Spera og Akutthjelper.no holde mer enn 250 pop up hjerte-/lungeredningskurs over hele Norge. Dette som del av den internasjonale World Restart a Heart Day som er et initiativ fra European Resuscitation Council.

Dine hender kan redde liv dersom du lærer deg grunnleggende hjerte-/lungeredning. Det er hverken vanskelig eller farlig oppfordrer grunnleggerne Anette Testman og Bjørn-Arild Woll i foreningen Et Hjerte av Gull.

Den 20. august starter foreningen en landsomfattende turne som de kaller "Dine hender kan redde liv" hvor målet er å besøke flest mulig av landets 422 kommuner før jul.

I alle kommunene som besøkes vil det bli pop up arrangement for å spre kunnskap om hvordan man registrerer sin hjertestarter i det offentlige hjertestarterregisteret (113.no) og hvordan man kan være med på å folkefinansiere en hjertestarter som plasseres ut i det offentlige rom. I tillegg vil vi holde 30 minutters hjerte-/lungeredningskurs, samt fortelle mer om hvordan man kan bli sertifisert akutthjelper og være tilgjengelig ved akutte situasjoner.

Alt handler om at for mange dør for tidlig av hjertestans, hjerteinfarkt eller hjerneslag i Norge i dag. Ved hjertestans utenfor sykehus er det kun 14% som lever 30 dager senere.

Studier fra Sverige for årene 2004 til 2015 viser at rask bruk av hjertestarter på de som er sjokkbare kan øke overlevelsen til over 50% avhengig av hvor raskt man kommer i gang med bruk av hjertestarter i tillegg til hjerte-/lungeredning. Tilgjengelige tall indikerer at ca 1/3 av hjertestansene kan sjokkes. Det handler altså om tid og tilgang til ressurser.

For å kunne øke muligheten til å overleve må tilgangen på hjertestartere og frivillige akutthjelpere økes kraftig.

For å lykkes med denne satsningen blir foreningen sponset blant annet av  helseteknologi startup'n Spera, som utvikler multifunksjons akuttdroner.

Er du sertifisert i hjerte-/lungeredning og kunne tenke deg å være med på denne dugnaden, søker vi nå 40 instruktører. For å bli sertifisert instruktør for akutthjelpere kan du melde deg på et av våre to instruktørkurs i august via siden www.akutthjelper.no/kurs/.

Bjørn-Arild WollGrunnlegger/ Styreleder

Bjørn-Arild har grunnlagt foreningen Et Hjerte av Gull i sammen med sin kjæreste Anette Testman. Han er i tillegg helseteknologi gründer gjennom startup'n Spera som utvikler et økosystem med smarte personlige enheter og avanserte multifunksjons akuttdroner.

+47 400 56 131baw@spera.no

Om Et hjerte av gull

Et hjerte av gull
1329 Lommedalen

400 56 131http://www.ethjerteavgull.no

Dine hender kan redde liv er en nasjonal dugnad startet av den ideelle foreningen Et Hjerte av Gull med helse teknologi startup’n Spera som hovedsponsor.

Dugnaden skal bidra til å kartlegge hvor hjertestartere befinner seg og melde disse inn i det offentlige Hjertestarterregisteret slik at blant annet AMK (113) vet hvor de er.

Hjertestarterne blir tilgjengelige også i appen GoodSAM Alerter, verdens største hjertestarter app, som både gir varslers nøyaktig GPS-posisjon og mulighet for kryptert live video tilgjengelig for nødetatene.

Følg saker fra Et hjerte av gull

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Et hjerte av gull på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Et hjerte av gull

Er det kun Rema 1000 som skal få hjerter til å slå igjen i Sommer-Norge?22.6.2018 09:59Pressemelding

Fellesferien og stengte arbeidsplasser er bare et par uker unna. Foreningen Et Hjerte av Gull kommer med et stort varsko om tilgangen på hjertestartere dersom man skulle få hjertestans. Å ringe 113, samt eventuelt oppsøke nærmeste Rema 1000 med hjertestarter, gir beste odds for å overleve. Rema 1000 skal ha hjertestarter i samtlige av sine butikker i Norge. Rema 1000 skal ha hjertestarter i nærheten av kassene / inngangen i samtlige av sine butikker i Norge