Digitalt etterslep gir dårligere kommunale tjenester

En ny undersøkelse viser at over 50 prosent av kommuneingeniørene mener at kommunene har en lang vei å gå når det gjelder digitalisering av tjenester og saksbehandlinger. - Dette skaper unødvendig irritasjon rundt de viktige tjenestene kommunen gir innbyggerne, blant annet byggesaksbehandling, sier kommuneingeniør og visepresident i NITO Kjetil Lein.

- Mange har sikkert kjent irritasjon over egne byggesøknader fordi systemet går tregt. I de fleste kommuner må man sende inn skriftlig dokumentasjon når man ønsker å få en søknad behandlet. Dette fører til at man ofte må vente flere uker på å få svar.

Et bedre alternativ er digitale søknader. Her har man mulighet til å få svar i løpet et par minutter i mindre saker som er innenfor regelverket. Med digitale søknader vil feil oppdages av systemet i det man sender inn søknaden. Når man sender inn skriftlig dokumentasjon er det fort gjort å glemme å legge ved all informasjon som er nødvendig. Det kan føre til at søknaden sendes i retur etter flere uker.

Mange opplever kommunene som byråkratiske. Derfor vil mange kommuner oppnå en betydelig omdømmevekst om søknadsprosessene blir digitalisert. Dersom man tar digitalisering og opplæring av digitale plattformer på alvor, vil det garantert påvirke kommunenes anseelse.

Digitalisering øker effektiviteten og kvaliteten i behandlingsprosesser. Likevel må man være på vakt. Digitalisering handler også om sikkerhet, og personvernet må ivaretas.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 86 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.