Digitalisering. Et nytt ansvar for ledere.
Den digitale transformasjonen vil forandre norske selskaper. Hva betyr det for ledere i små og mellomstore bedrifter?
Det er uklart hva som vil skje for ulike sektorer og bransjer i den digitale fremtiden. Kanskje ethvert selskap, stort eller lite, vil ansette en digitaliseringsekspert for å effektivt barbere seg gjennom det stadig voksende datakaoset. Kanskje markeder vil skifte, eller arbeidstiden reduseres dramatisk, som den kinesiske Internett-milliardæren Jack Ma spår. Det som er sikkert, er at for å håndtere de nye digitale utfordringene, må nye ansvarsområder tildeles. Hvem tar ansvar for den digitale transformasjonen? I mange selskaper er dette ennå ikke klart etablert.
Studier viser uklare ansvarsområder
En 2016 studie av rundt 500 ledere fra mer enn 20 land konkluderte med at 86% av alle beslutningstakere er overbevist om at den digitale transformasjonen vil spille en viktig rolle de neste fem årene. Det store spørsmålet om hvem eller hvilke ledere i bedriften som skal ta hovedansvaret for digital transformasjon var derimot uklart.
Digitalisering er en lederoppgave
Det er altså uklart for mange hvem som skal ha hovedansvaret for digitaliseringen i bedriften. Er det eiere, styremedlemmer, IT-direktør eller finansdirektør som lager planene for digital transformasjon av selskapet? Er de ansatte involvert, i så fall hvordan? Hvem skal beregne kostnadene? Vi ser i økende grad at temaet digital transformasjon blir så stort at flere virksomheter oppretter et dedikert forretningsområde for dette, - med en CDO (Chief Digital Officer) eller Digitaliseringsleder.
Investere i digitaliseringsprospekter
Det er ingen benektelse at ledere og beslutningstakere i økende grad er overbevist om at digitalisering er en del av fremtidens arbeidsplass. Men å faktisk investere i digitalisering er ofte lettere sagt enn gjort, også når det kommer til finansiering. For å forenkle finansieringen av fremtidsrettede investeringer i hele Europa har EU opprettet Det europeiske fondet for strategiske investeringer (EFSI). Forretningsutviklingsbanker over hele Europa har dannet et nettverk (NEFI) for å dele «best practice» i finansieringen av små -og mellomstore bedrifter og øke investeringsmulighetene. Og til slutt åpner EU internasjonale muligheter med en stor investeringsoffensiv - den flerspråklige portalen investEU, som byr på innsikt og spennende historier.
Hvordan holde tritt. 6 TIPS:
Hva kan beslutningstakere i små og mellomstore bedrifter gjøre for å holde tritt med fremtiden?
-
Hold deg informert. Bygg nettverk med foreninger og organisasjoner i bransjen, del informasjon og finne ut hvilke digitale forretningsmodeller, prototyper og pionerer som allerede eksisterer.
-
Fastslå hvem i selskapet som burde være ansvarlig for å muliggjøre den digital transformasjon
-
Oppdater deg på hvilke moderne samarbeidsformer og ideer som kan brukes til å forme bedriftens fremtid.
-
Forsøk å utvikle nye virksomhetsmål og forretningsmodeller. Kanskje til og med i samarbeid med kunder? Flere og flere bedrifter involverer sine kunder i utviklingen av nye produkter eller tjenester.
-
Kjenn til at utformingen av fremtiden er en kontinuerlig utviklingsprosess: Det er ingen scene hvor du kan hvile på laurbærene dine. Hvert dataprogram krever regelmessige oppdateringer - og det gjør også hver forretningsmodell.
-
Ha tro på deg selv som beslutningstaker! Bidra til å forme den digitale fremtiden og ta ansvar for den, blant annet ved å ta råd fra digitale eksperter om nødvendig.
Konica Minolta er best i test på programvareløsninger og kan hjelpe deg med digitaliseringen i din bedrift. Se her!
Kilder:
- investEU – EU Investments for Jobs and Growth
https://europa.eu/investeu/home_en - NEFI – Network of European Financial Institutions for Small and Medium Sized Enterprises
http://www.nefi.eu/the-network/ - From Austria to the United Kingdom: overview of and links to the different national business development banks
http://www.nefi.eu/our-members/ - Europe’s Digital Progress Report 2017
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/europes-digital-progress-report-2017 - Additional interesting figures and results regarding digitisation (German and English) from KfW Research
https://www.kfw.de/KfW-Konzern/KfW-Research/Digitalisierung.html - https://job-wizards.com/en/the-digital-future-new-responsibility-for-managers/
Nøkkelord
Kontakter
Thomas GrønlieITS direktør - Konica Minoltas Managed Content Services-portefølje
Tel:+47 982 29 401thomas.gronlie@konicaminolta.noBilder
Om Konica Minolta
Konica Minolta Business Solutions as er et globalt selskap som tilbyr bedrifter strukturerte arkiv- og dokumentsystemer, som forenkler, effektiviserer og gir bedrifter full oversikt i hverdagen. Vi er også en ledende leverandør av printere til bedrifter som tilbyr kopi, utskrift, skann og faks.
Med 41 000 medarbeidere i over 100 land utvikler Konica Minolta ledende og prisbelønte produkter og teknologier. På området dokumenthåndtering er Konica Minoltas materialteknologi, optikk og bildebehandling avgjørende. Selskapets økonomiske styrke og evne til nytenkning gjør oss i stand til å levere bærekraftige løsninger til et privat og offentlig næringsliv i stadig endring. Konica Minolta Norge har rundt 190 medarbeidere og er representert ved 9 salgskontorer som tilbyr lokale salgs- og supporttjenester. I tillegg til 26 forhandlere fordelt over Norge. Hovedkontoret ligger i Nydalen, Oslo
Følg pressemeldinger fra Konica Minolta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Konica Minolta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Konica Minolta
3D printere inntar videregående skoler i Rogaland29.10.2019 12:45:07 CET | Pressemelding
La elevenes ideer komme til syne!
Konica Minolta lanserer AccurioPress C14000 på «the biggest show in printing».24.10.2019 08:00:00 CEST | Pressemelding
I Dallas, Texas skjer det! I dag lanserer Konica Minolta deres største maskiner i produksjonsprint- segmentet: AccurioPress C12000 og AccurioPress C14000. Dette skjer på «the biggest show in printing».
Nå nesten dobles hastigheten4.6.2019 10:40:09 CEST | Pressemelding
Nye AccurioLabel 230 Etikettprinter fra Konica Minolta
Blåser liv i både print og business27.5.2019 13:24:32 CEST | Pressemelding
Konica Minoltas Augmented Reality App er et nytt verktøy som bokstavelig talt blåser liv i printmateriellet og businessen.
Kjøper en av Norges beste skytjenester30.4.2019 08:29:15 CEST | Pressemelding
Konica Minolta kjøper Bayonettes skyplattform, og blir totalleverandør på IT-tjenester