Posten Norge

Digitale kanaler lønner seg for inkassobransjen

Del
Inkassokrav som sendes ut digitalt, blir raskere betalt. Det viser en studie utført av kreditthåndteringsselskapet Lindorff. De sender ut inkassokravene gjennom Digipost, og tilbyr kundene sine flere digitale metoder for betaling.
Flere åpner tidligere og betaler raskere når de får digitale fakturaer. FOTO: Posten Norge
Flere åpner tidligere og betaler raskere når de får digitale fakturaer. FOTO: Posten Norge

Lindorff har begynt å bruke Postens Digipost for utsendelse av fakturaer og inkasso fra Låneadministrasjon. Et av deres problemområder har vært at de har sendt mye post. Det har tatt tid og kostet mye penger. Nå sender de ut fakturaer og inkasso gjennom Digipost, og ser allerede at de sparer.

- Vi sender nå en tredjedel av forsendelsene våre fra Låneadministrasjon via Digipost. Det gjør at vi sparer mye penger i måneden, på porto og tid brukt på utsendelser, sier Torkel Sør-Reime, direktør Credit Services i Lindorff.

Tidligere måtte alle inkassokrav sendes med brev. Etter en lovendring i år har digitale kanaler som Digipost samme status fått samme status som brev, så lenge leveringen er sikker.

Pilotstudie
I november i fjor satte Lindorff i gang et pilotprosjekt for å se hvilken form for utsendelse av inkasso som var enklest for kundene og hva som førte til raskest betaling, fysiske brev eller digitalt. Prosjektet viste at de digitale fakturaene ble åpnet tidligere og betalt raskere.

– Det viktigste for oss i Lindorff er i hvilken grad posten blir åpnet og fører til handling. Studien viser at man handler raskere med digitale fakturaer, man tar tak i saken straks man åpner fakturaen. De digitale tjenestene er ofte enklere å bruke, og terskelen virker lavere. Et fysisk brev kan fort havne på avveie eller blandes med annen post, sier Sør-Reime.

– Vi går over til digitale utsendelser der kundene og debitorene har felles nytte av det. Minst 30 prosent av alle utsendelser kan potensielt sendes digitalt, sier han.

Sikkerhet og varsling
Et av de viktigste målene for Lindorff er å få inn betalinger på fakturaer og inkassokrav som de sender ut. Derfor er de avhengig av at alle mottar utsendelsene i riktig tid, og betaler det de får. Dette er en av grunnene til at de har valgt å bruke Digipost.

- Å sende ut posten vår digitalt er et naturlig steg for Lindorff. Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for kundene våre å gjøre opp og hjelpe de med å finne gode løsninger på deres betalingsutfordringer. Tilbakemeldingene fra kundene har vært positive. Vi er godt fornøyd med samarbeidet med Digipost, som er en trygg og kompetent aktør, sier Øystein Netteberg, produkteier lån i Lindorff.

Posten Norge opplever stor interesse for løsningene i Digipost og ser at nordmenn har lett for å tilpasse seg den digitale hverdagen.

- Når inkassokravet sendes i Digipost, betyr det enklere tilgang for kundene. De varsles om kravet per epost og SMS om at kravet har kommet. Det gir økt trygghet for Lindorff som får bedre kontroll på om et inkassokrav er mottatt eller ikke, sammenlignet med tidligere da inkassokrav kun ble sendt via tradisjonell fysisk post uten varsling, sier direktør for Digipost, Thomas Mathisen i Posten Norge.

Kontakt
Lindorff: Janne Helland Solberg 
Mobil: 970 70 488
Epost: janne.solberg@lindorff.com 

Posten Norge/Digipost: Thomas Mathisen
Mobil: 918 88 061
E-post: thomas.mathisen@posten.no 

Kontakter

Bilder

Flere åpner tidligere og betaler raskere når de får digitale fakturaer. FOTO: Posten Norge
Flere åpner tidligere og betaler raskere når de får digitale fakturaer. FOTO: Posten Norge
Last ned bilde
Direktør Thomas Mathisen i Digipost. FOTO: Posten
Direktør Thomas Mathisen i Digipost. FOTO: Posten
Last ned bilde
Torkel Sør-Reime, direktør Credit Services i Lindorff. FOTO: Lindorff
Torkel Sør-Reime, direktør Credit Services i Lindorff. FOTO: Lindorff
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye