Amedia

Digital vekst gir sterkt Amedia-resultat

Del

Amedia leverer et brutto driftsresultat på 467 millioner i 2018. Amedias 63 lokalaviser og Nettavisen har en kraftig digital vekst gjennom fjoråret, både i abonnements- og annonseinntekter.

– Vi er stolte over å kunne presentere et så sterkt resultat. Oppkjøpet av Nettavisen kombinert med solid vekst i lokalavisene har styrket Amedia vesentlig gjennom fjoråret, sier konsernsjef Are Stokstad.

Amedias aviser økte i 2018 antall rendigitale abonnenter med 30 prosent til 212.000. Dette tilsvarer 40 prosent av konsernets 538.000 abonnenter. Opplagsinntektene vokste med fire prosent og passerte for første gang 1,5 milliarder. Samlet når konsernets mediehus ukentlig ut til 2,2 millioner lesere.

Konsernets digitale annonseinntekter økte i 2018 med 40 prosent til 427 millioner, både som følge av kjøpet av Nettavisen og fra 11,1 prosent vekst i lokalavisene. Samtidig var fallet i papirannonseringen lavere enn tidligere. I sum økte Amedias annonseinntekter med tre prosent.

Amedias samlede inntekter økte i 2018 med 37 millioner til 3.570 millioner. – Våre 2.000 ansatte har jobbet hardt for å oppnå disse gode resultatene. Samtidig har vi foretatt store investeringer i godt innhold og bedrede annonseprodukter, sier Stokstad.

Amedia signerte i desember en avtale om overtagelse av de ni lokalavisene til Nordsjø Media, og disse avisene blir nå integrert i Amedia-konsernet. I januar tok Dagbladet og Aller Media i bruk Amedias identitets- og innloggingsløsning aID, og i februar ble det kjent at Amedia gikk sammen med Bonnier om å kjøpe det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia. – Vi jobber aktivt for å utvikle samarbeidet med andre publisister. Det er nødvendig for å sikre konkurransekraft i møte med internasjonale aktører, kommenterer Stokstad.

Amedia forventer fortsatt sterk vekst gjennom 2019. – Vi har en svært positiv utvikling i Nettavisen og lokalavisene våre, og integrasjonen av Nordsjø Media vil løfte konsernet ytterligere, sier konsernsjef Are Stokstad.

Amedia (mill. kr) 2018 2017
Driftsinntekter 3 570 3 533
EBITDA 467 476
EBIT 390 396
Resultat før skatt 396 420
EBITDA-margin 13,1 % 13,5 %
EBITDA (mill. kr) 2018 2017
Lokale Medier Norge 494 483
Trykk Russland 27 35
Annen virksomhet -54 -42
EBITDA 467 476

Amedia er ved utgangen av 2018 gjeldfritt og har en solid finansiell stilling med en egenkapitalandel på 60,1 %.

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg saker fra Amedia

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom