Digital radio har overtatt på Østlandet

Klokken 11.11 i dag sluttet NRK å sende på FM i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold. For 95,4 prosent av befolkningen har dermed NRKs kanaler blitt heldigitale.

Foto: Bendik Fjerdingstad

-Omleggingen på Østlandet berører et landets tettest befolkede område, og er det femte av i alt seks slukkeregioner. Lyttere som fremdeles bare har FM-apparater må nå ha et digitalt radioapparat dersom de vil høre riksdekkende radio som normalt, sier Ole Jørgen Torvmark daglig leder i Digitalradio Norge. Selskapet representerer riksdekkende radiokanaler som NRK, P4 og Radio Norge.

Flere med DAB

De store flertallet av norske lyttere har vært godt forberedt på et digitalt radioskiftet. Digitalradioundersøkelsen fra Kantar TNS viser at 82 prosent av alle husstander har nå en eller flere DAB-radioer, det tilsvarer omlag 4,75 mill apparater. Hver dag lytter 1,2 millioner nordmenn på kanaler som ikke hadde vært på lufta uten det digital radioskiftet, i følge den offisielle radioundersøkelsen (PPM).

-Nordmenn har oppgradert radioapparatene sine over mange år, og overgangen skjer på et tidspunkt der mange allerede har etablert digitale lyttervaner. Digitalradioundersøkelsen viste ved inngangen til september at DAB er den type radio som brukes mest i Norge, både hjemme og i bil. Det er nå 1,9 millioner daglige radiolytterne bruker DAB, 0,6 millioner som bruker internett og 0,3 millioner som bruker digital-tv, sier Torvmark.

Til sammen er det 2,2 millioner lyttere som bruker en eller flere digitale plattformer. De som fremdeles kun lytter via FM utgjør 0,5 mill.

Hjelper lytterne

-  Selv om et stort flertall av lytterne er digitale, er vi ydmyke overfor de som må oppgradere radioapparatene i tiden fremover. Radiobransjen vil selvfølgelig hjelpe dem som trenger veiledning, sier Torvmark.

Radiobransjen har hatt hjelpeteam på veien i hvert av de fire fylkene i forbindelse med slukkingen. Hjelpeteamene består av ansatte fra NRK, P4, Radio Norge og Digitalradio Norge. Lyttere med spørsmål kan rette disse til NRKs publikumsservice eller publikumsservice på radio.no.

Kommersiell radio slutter å sende på FM på Østlandet 8.desember 2017.

-----------------------------------

Følgende radiokanaler slutter å sende på FM 20.09.2017:

NRK P2

NRK P3

NRK P1 Oslo og Akershus

NRK P1 Vestfold

NRK P1 Østfold

NRK Alltid Nyheter

NRK mP3

Følgende radiokanaler slutter å sende på FM 08.12.2017:

Radio Norge

The Beat Asker og Bærum

P7 Klem

Radio Metro Stor-Oslo

Radio Metro Follo (Ski, Oppegård)

P5 Oslo

Radio Rox

NRJ Oslo

Følgende radiokanaler har fått forlenget konsesjon til 31.12.2021 *:

Acem Radio, Dansebandradioen (Hurdal, Eidsvoll), Dansebandradioen (Lørenskog, Skedsmo), Hallo Ski, Kanal 7 Oslo, Kontakt Radio, Misjonsradioen, Sandefjord, Muslim Radio, New Norwegian Music, Norea Radio Oslo, NKK Radio, P5 Hits Fredrikstad, P5 Hits Halden, P5 Hits Moss, P5 Hits Sarpsborg, Pak Radio, Radio Metro Follo (Frogn, Ås, Vestby), Radio Metro Østfold, Radio Horten, Radio Inter FM, Radio Islam Ahmadiyya, Radio Latin-Amerika, Radio Maran Ata, Radio Metro Indre Østfold, Radio Nero (Hurdal Eidsvoll), Radio Nero (Lørenskog, Skedsmo), Radio Nova, Radio Riks, Radio Riks Horten, Radio Riks Tønsberg, Radio Sandefjord, Radio Sentrum, Larvik, Radio Skjeberg, Radio Tamil Murasam, Radio Tønsberg, Radio Visjon, Radio Øst, RadiOrakel, Vekkelsesradio’n, Voice of Norway

* Kilde: Medietilsynet (Det tas forbehold om endringer i lokalradiomarkedet.)

Foto: Bendik Fjerdingstad
Karen Marie Berg og Olav Viksmo Slettan skrur av FM-sendingen. Foto: Bendik Fjerdingstad
Arild Hellgren og Jostein Nyfløtt i hjelpeteamet. Foto Ole Kaland

FAKTA OM FM-SLUKKING:

DETTE ER DIGITAL RADIO:

• DAB brukes i mer enn 40 land i verden.