Posten Norge

Digital drømmejobb

Del
– Det er utrolig spennende å jobbe med digital innovasjon i en 370 år gammel bedrift, sier Annette Thommessen (30).
Annette Thommessen, digital forretningsutvikler i Posten-konsernet. Foto: Birger Morken
Annette Thommessen, digital forretningsutvikler i Posten-konsernet. Foto: Birger Morken

KARRIERE I POSTEN OG BRING
Stilling: digital forretningsutvikler

Oslo-jenta Annette begynte som konserntrainee i Posten og Bring for tre år siden, og fikk i løpet av programmet prøve seg i ulike deler av konsernet. Siste stopp var avdelingen «Digitale kanaler» – noe som viste seg å bli full klaff.

– Jeg syntes det virket kult å jobbe i et markedsorientert miljø og med digitale tjenester – med det som er fremtiden. Det tok ikke lang tid før jeg forsto at det er dette jeg vil jobbe med.

Les mer om Posten og Brings traineeprogram.

Sporingsapp og digital porto

Etter endt traineeprogram for ett år siden ble hun tilbudt fast jobb som digital forretningsutvikler.

– Nå har jeg ansvaret for tjenestene vi tilbyr mot privatmarkedet, og jobber i grensesnittet mellom forretning og IT. Jeg er for eksempel produkteier for sporingsappen, og tar avgjørelser rundt hva slags tjenester og funksjonalitet vi skal utvikle i den. Digital porto, et nytt konsept vi tester nå, er også utviklet av teamet jeg har ansvar for. Det er veldig gøy å jobbe med digitalisering i en 370 år gammel bedrift, og lage løsninger som kan gjøre kundens hverdag lettere. 

Utfordrer det eksisterende

30-åringen har også fått jobbe med prosjekter i konsernets innovasjonsmiljø eLabs, som utvikler, tester og introduserer nye løsninger til markedet.

– Det er utrolig spennende å bygge opp et konsept eller en tjeneste fra scratch. Jeg føler virkelig at jeg er en del av et innovativt miljø, hvor man er flinke til å tenke nytt og utfordre det eksisterende. Både i eLabs og i Digitale kanaler jobber vi med samme type metodikk som brukes i mange startup-miljøer. Mens beslutningsveiene i store selskap ofte er lange, prøver vi her å jobbe mer smidig og effektivt. Hvis vi for eksempel skal lage en app, lager vi først en enkel skisse eller prototype, så brukertester vi den og utvikler løsningen videre basert på innsikt vi får fra brukerne.

Annette jobber blant annet nå med å utvikle et digitalt transportsystem for hjemlevering og ekspresstjenester.

– Her er det fire brukergrupper: mottaker, avsender, sjåfør og Bring selv. Løsningen er utviklet basert på input fra disse partene. Vi legger stor vekt på å være kundeorienterte, fastslår hun.

Bruker psykologiutdannelsen

Annette har en mastergrad i ledelse og organisasjonspsykologi fra BI. Selv om relevansen til de nåværende arbeidsoppgavene kanskje ikke er åpenbar, får hun stadig bruk for utdannelsen i jobben.

– Det ligger mye psykologi i kommunikasjon og markedsføring, og i det å forstå kundenes behov. Jeg har også en stilling hvor jeg forholder meg til mange ulike parter internt – for eksempel IT, design og ulike forretningsområder. Da er en kombinasjon av menneskeforståelse, et strategisk blikk på det vi jobber med, og ledelseskompetanse ekstremt nyttig.

Overrasket over mulighetene

Selv om inntrykket av Posten var positivt også før hun ble trainee, har hun fått noen aha-opplevelser etter at hun begynte i konsernet.

– Jeg så nok for meg at Posten var mye mer en industribedrift, og var ikke klar over hvor mange muligheter og ulike miljøer som finnes. Når jeg forteller andre om jobben min er det mange som svarer «jeg visste ikke at dere var så fremtidsrettede». Digitaliseringsrevolusjonen skjer nå, og i vår bransje har det vært utrolig stor utvikling på kort tid. At vi forstår og tilpasser oss det, er viktig for å holde oss konkurransedyktige. 

TEKST: Signe Steinnes/ Posten Norge

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Annette Thommessen, digital forretningsutvikler i Posten-konsernet. Foto: Birger Morken
Annette Thommessen, digital forretningsutvikler i Posten-konsernet. Foto: Birger Morken
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye