Digipost melder seg på i fakturakampen

DNB og flere andre banker kobler nå nettbanken med den digitale postkassen. Med Digipost Faktura melder Posten seg for alvor på i konkurransen om det digitale faktura-markedet.

Markedsdirektør Baard Haakensen (til venstre) og direktør Thomas Mathisen i Digipost gleder seg til å bidra til digitaliseringen av fakturaer i Norge. Foto: Birger Morken, Posten Norge

I Norge har det eksistert elektronisk faktura i mange år. Til tross for det, sendes godt over hundre millioner fakturaer på papir hvert år. Med over 1,3 millioner brukere, vil Digipost bli en stor aktør innen digitale fakturaer.

Enkelt og effektivt
- Å lykkes med digital fakturabehandling krever en enkel og effektiv løsning både for bedriftene og kundene som skal betale fakturaen. Vi har tro på at folk vil betale regningene sine direkte fra bankkontoen slik de alltid har gjort, sier Thomas Mathisen, direktør for Digipost.

Med den nye løsningen fra Posten betaler du fakturaer fra Digipost direkte i nettbanken, uten å måtte taste inn KID eller kontonummer. Samtidig bevarer du fakturaene i Digipost og kan arkivere disse så lenge du vil.

Digitaliserer Norge
De fleste innbyggerne i Norge har nettbank og stadig flere oppretter sin digitale postkasse. Postens løsning knytter sammen nettbanken og postkassen som brukerne allerede har, og er ikke avhengig av rekruttering til nye kanaler. Det betyr at de kan betale fakturaer med et par klikk i løsninger de allerede benytter.

- Når løsningen i tillegg er enkel og rimelig for bedriftene, kan vi få mer fart på digitaliseringen av faktura i Norge, mener Mathisen.

Flere banker på
Andre banker som Skandiabanken og KLP tilbyr allerede en løsning der kundene kan betale fakturaer direkte fra Digipost. Gjensidige Bank og Handelsbanken er også i ferd med å tilby Digipost Faktura.

Fakturaløsningene blir også tilgjengelig for offentlig sektor. Digipost er en av de valgte digitale postkassene for post fra stat og kommune, og koblingen mot bank gjør at det offentlig nyter godt av mer elektronisk fakturering ved å benytte de digitale postkassene.