Dieselforbud er galskap

Noen må roe seg i debatten om luftkvalitet. Norge Bilbransjeforbund (NBF) anerkjenner behovet for å iverksette tiltak. Men å leke med bileiere, arbeidstagere og næringslivet er uhørt.

- Effekten av et dieselforbud på kommunale veier er ikke dokumentert. Effekten av et fullt dieselforbud er anslått til å være liten. Trolig er forbudet mer et PR-tiltak enn virkningsfull politikk. Og, slik bør man ikke leke med verken bileiere eller bilforhandlere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.

Dieselforbud er ett av verktøyene Bystyret har. Datokjøring, rushtidsavgift er andre. Begge deler er innført i Bergen. Disse tiltakene bør Oslo ta lærdom av før de hiver rundt seg med mer eller mindre velgjennomtenkte tiltak.

- Hva med hybridbiler som har dieselmotor? Dieselbil eller elektrisk bil? Hvem skal håndheve, hvordan skal politiet se forskjell på en diesel og en bensinbil – vil folk bry seg? Vil forbudet ha effekt? Hvilken effekt vil mer kø på E18, Ring 3 og Ring 1 ha? Det er mer sannsynlig at tiltaket ikke vil ha effekt enn at det vil ha det. Dette er symbolpolitikk, og en debatt som forvirrer og utsetter arbeidsplasser i fare, sier Nilsen.

Luftkvaliteten blir stadig bedre i Norge. I følge SSB står veitrafikken for like i overkant av 20 prosent av de samlede NOX-utslippene i Norge, men andelen er synkende. Miljødirektoratets prognoser viser at NO2 utslippene i Stor-Oslo fra veitrafikken vil synke mye de neste 5-10 årene.

- Teknologinøytrale tiltak har vi i bilbransjen forståelse for. Datokjøring, noe som kan håndheves og er testet, kan være ok. Rushtidsavgift kan også være ok. Poenget i kritiske perioder er å få ned trafikken, og mindre kø. Uten kø vil det heller ikke være store forskjeller mellom utslippene fra bensin og dieselbiler, legger Nilsen til.

Det er viktig å merke seg at et eventuelt dieselforbud vil inntreffe sjelden. Etter år 2000 har situasjonen oppstått i 2003, 2006, 2009, 2010 og 2011. Episodene har vart i cirka 5-10 dager.

- En dieselbileier i Oslo risikerer at han/hun vil måtte la bilen stå hvis han/hun skal kjøre på kommunale veier i Oslo i 3-5 dager hvert andre år hvis Bystyret innfører dieselforbud foran andre tiltak, hver eneste gang det er dårlig luft. NBF tror ikke det er sannsynlig. Dermed blir hele ordskiftet oppkonstruert og sannsynligvis ikke noe som gjør lufta bedre, sier Nilsen.

For mer informasjon kontakt:

Kommunikasjonssjef:

Egil Steinsland,
egil.steinsland@nbf.no

Administrerende direktør:

Stig Morten Nilsen
stig.morten.nilsen@nbf.no

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon. NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere. NBF har hovedkontor i Oslo, og er representert over hele landet gjennom 23 lokalforeninger.

GROVE OG ALVORLIGE LØFTEBRUDD I STATSBUDSJETTET12.10.2017 12:04Pressemelding

Dumpingland for trafikkfarlige biler 18.4.2013 09:00Pressemelding

(Oslo 18.4.2013) Norge blir dumpingland for gjenoppbygde vrak og biler med manipulert kilometerstand. Mange land har allerede systemer gjør det mulig å finne kjøretøyhistorikk, for eksempel Belgia, Sverige, Spania, Stor-Britannia og USA. Andre land er det på trappene, for eksempel Tyskland. I hele Europa arbeider bilbransjen for å etablere systemer der kilometerstand og skader registreres. I Norge stanger bilbransje- og forbrukerorganisasjoner hodet mot veggen. Konsekvensen er at potensielt trafikkfarlige biler som er trikset med strømmer inn over grensene.