Diabeteslinjen fikk 40% flere henvendelser

Mange syns ikke at de får god nok diabetesinformasjon fra fastlegen og ringer Diabeteslinjen med spørsmål om diabetes.

200.000 er diagnostisert med diabetes type 2 i Norge. I tillegg lever 28.000 med diabetes type 1. Diabeteslinjen er Diabetesforbundets veiledningstjeneste der man kan stille spørsmål om diabetes på telefon, nett og chat på diabetes.no/linjen. I 2016 økte de antall henvendelser med 41,83% fra 2015, fra 3134 til 4445 henvendelser på et år.

- Økningen skyldes nok i hovedsak at vi fikk chat i mars, men vi har også hatt en liten økning i telefoner i 2016, forteller Nina Rye, leder for Diabeteslinjen.

De fleste henvendelsene handler om behandling og blodsukker, men mange har også spørsmål om hjelpemidler og rettigheter knyttet til sin diabetes. Dessuten har mange spørsmål om kosthold og fysisk aktivitet.

- Mange syns ikke at de får god nok hjelp fra fastlegen og ønsker å høre med oss om behandling, hva skal blodsukkeret være, medisinmuligheter mm, forteller Rye.

Diabeteslinjen er et lett tilgjengelig veiledningstilbud med høy faglig kvalitet til alle som har spørsmål om diabetes, og er ment å være et supplement til den offentlige helsetjenesten.