Diabetesforbundet krever gratis munnbind til personer i risikogrupper

Vi må hindre at personer med risiko for å bli alvorlig syke av Covid-19 får enda en belastning. Personer i risikogrupper bør få munnbind dekket.

Helseministeren varsler at myndighetene vil komme med anbefalinger om å bruke munnbind for å hindre smittespredning av Covid-19. Samtidig stiger prisene for munnbind til himmels. Nå må du ut med nesten en tusenlapp for en pakke med munnbind som tidligere kostet under hundrelappen.

For dem som allerede lider mest under pandemien, nemlig personer i risikogruppen, blir dette en uakseptabel tilleggsbelastning.

Kan ikke risikere mer isolasjon

Internasjonale tall viser at en av tre av alle som er døde av Covid-19-viruset har diabetes. Personer med diabetes i kombinasjon med høy alder, fedme og tilleggslidelser som for eksempel hjerte- og karsykdommer har allerede tilbragt måneder i isolasjon og ensomhet i frykt for å bli smittet. Etter at samfunnet åpnet igjen, er det fremdeles mange av disse som kun forlater hjemmet når det er absolutt nødvendig.

− Det er uholdbart med flere innstramminger for de som er mest sårbare. Vi må i stedet gjøre det så trygt som mulig for disse menneskene å bevege seg ute i samfunnet i den lille tiden de faktisk gjør det. Vi kan ikke risikere at de blir enda mer isolerte, sier generalsekretær i Diabetesforbundet Bjørnar Allgot.

Gigantisk utgift for de svakeste

Selv om det viktigste fortsatt er å overholde enmetersregelen, er Diabetesforbundet positive til anbefalinger om bruk av munnbind. Men vi mener personer i risikogruppene må få kostnadene dekket.

− Vi vet at diabetes type 2 rammer oftere i grupper med lav inntekt. For mange av disse er nesten 1000 kroner for en pakke med munnbind en gigantisk utgift de rett og slett ikke har råd til, fortsetter Allgot.

Diabetesforbundet foreslår at de som har behov får legen sin til å gjøre en helhetsvurdering av risikoen for å bli alvorlig syk av Covid-19. Dersom legen vurderer det slik at du har høy risiko, kan vedkommende skrive ut munnbind på blå resept.