Dette søker vi mest etter på 17.mai

Bunad, festdrakt og nordlandsbunad er det vi ønsker oss på selveste nasjonaldagen, ifølge søkertall fra markedsplassen FINN.no
Bunad er populært på FINN i år. Samtidig med at aksepten for brukt blir høyere, er mye av det som selges brukt i veldig god stand.

Søkertall fra FINN.no viser at mai var måneden flest søkte etter bunad i fjor. I mai i år er bunad det tredje mest brukte søkeordet på FINN. Topp ti-listen over mest brukte søkeord på FINN 17. mai 2017 bestod av fem ord relatert til bunad, med bunad på topp.

- Det er litt overraskende at vi er så ivrige etter å søke på bunad på 17.mai. Samtidig er det ofte slik at når vi ser noe vi liker, så går vi i gang med å lete etter det med det samme. Og 17. mai er nettopp en slik dag. Vi ser på festkledde mennesker i bunad en hel dag, og går i gang med å vurdere om vi skal skaffe oss en bunad, eller kanskje bytte ut den man ha, sier, sier PR- og informasjonsansvarlig i FINN.no, Kristine Eia Kirkholm.

Hittil i år har det blitt gjort nesten 400 000 søk etter bunad, mot 600 000 søk etter bunad i løpet av hele 2017. Listen over søkeord relatert til bunad rommer både bunadsutstyr som sko, skjorte og sølv, og bunadtyper som Nordlandsbunaden, men også festdrakter og barnebunader.

Det er Nordlandsbunad, Trønderbunad og Hardangerbunad som er de mest populære bunadtypene på FINN.no i år, og har med det dyttet Vestfoldbunad ned fra en tredjeplass i fjor til en fjerdeplass i år.

Bunad er like bra brukt
- Det å kjøpe bunad er en stor investering. Noen er så heldige at de har fått bunad til konfirmasjon eller kanskje arvet fra nærmeste familie. For andre er bruktmarkedet en god mulighet til å skaffe seg bunad. Prisen er ofte mye lavere enn å kjøpe nytt, og slitasjen på bunad er gjerne ikke så stor ettersom den brukes ved få anledninger. Det er derfor, som så mye annet, like bra eller enda bedre brukt, sier Kirkholm.

Det er gode muligheter til å skaffe seg en brukt bunad nå. For øyeblikket ligger det nesten 5000 annonser for bunader inne på kleskategorien, nesten 2500 annonser for bunader til barn. Det ligger også an til å være flere bunadsannonser på FINN i år enn i fjor. I perioden januar til 14.mai 2018 har det blitt lagt ut 9300 annonser for dame- og herrebunader, mot 9200 bunader i perioden januar til og med hele mai 2017.

- Det er ikke så overraskende at bunad er populært på FINN i år. Samtidig med at aksepten for brukt blir høyere, er mye av det som selges brukt i veldig god stand. Det er en positiv spiral som forsterker seg, sier Kristine Eia Kirkholm.

Hun har følgende tips til hva man bør tenke på når man skal kjøpe bunad brukt.

1. Er du på utkikk etter en spesiell bunadtype kan det være en fordel å legge inn et automatisk søk i FINN-appen, slik at du får varsel med en gang noen legger ut en annonse som “matcher” søket ditt.
2. Søk etter bunaden på Google, se på bilder og finn ut hvilke kjennetegn du må se etter. Om du er i tvil kan du be selgeren om å sende flere bilder av bunaden.
3. Har du funnet en bunad som er nesten ny, er det en god sjanse for at selger har tatt vare på kvittering.
4. Dra hjem til selger, se på bunaden og prøv den på. Finn ut om du kan gjøre eventuelle tilpasninger slik at den passer deg.
5. Hvis prisen er for god til å være sann - ja, så er den sannsynligvis også det. Sjekk ut hva som er nypris på bunaden, og hva lignende bunader ligger ute til.

Topp søkeord på FINN i mai 2018

8. Rolex
9. Sofa
10. Beltestakk

PR- og informasjonsansvarlig i FINN.no, Kristine Eia Kirkholm, er overrasket over at nordmenn er så ivrige etter å søke på bunad på 17.mai.