Mittanbud

Dette rommet pusset vi opp oftest i 2018

Ingen bruker mer penger på oppussing enn nordmenn. I 2018 var bad, kjøkken, gang og stue rommene vi oftest ville fornye.

Ifølge tall fra Prognosesenteret utførte nesten en million norske husstander et oppussingsprosjekt, innvendig eller utvendig, i 2018. Dette gjør oss til verdensmestere i oppussing.

Tall fra Mittanbud, som formidler i underkant av en kvart million håndverksjobber i året, viser at badet var rommet flest kontaktet håndverker for å gjøre noe med.

–  Det er fortsatt mange som velger å gjøre mye oppussing selv, men når det kommer til bad og større jobber er vi mer forsiktige med å gjøre jobben selv. Heldigvis velger de fleste å benytte en kvalifisert håndverker når noe skal gjøres på badet - og dette er nok grunnen til at badet er rommet som troner øverst på Mittanbuds oversikt over rom nordmenn har pusset opp i 2018, sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum.

Kjøkkenet - mer enn et rom for matlaging

Et annet rom som nordmenn har brukt mye penger på å fornye i 2018, er kjøkkenet. Mens kjøkkenet før var et rom der man kun lagde mat, er kjøkkenet i dag et samlingspunkt for familie og venner - og for mange husets viktigste rom.

– Vi har sett utviklingen over flere år. Kjøkkenet er et yndigt oppussingsobjekt der mange får utløp for kreativiteten sin. Det finnes så mange smarte kjøkkenløsninger og ny teknologi som gjør dette til et attraktivt rom å pusse opp, sier Bungum.

Stue og gang populære rom

Prognosesenteret anslår at hver husstand som utfører oppussing i snitt bruker snaut 73 000 kroner. Mest penger brukes når både innvendig og utvendig oppussing gjennomføres. Da går det i gjennomsnitt 133 000 kroner, mens det i snitt brukes 40 000 på utvendig arbeid og 55 000 på innvendig arbeid.

På Mittanbuds oversikt for 2018 finner vi entréen og stuen på tredje- og fjerdeplass over mest populære rom å pusse opp. Dette overrasker ikke Bungum.

– Entréen er det første man møter i et hus og danner gjerne et førsteinntrykk, mens stuen er rommet vi tilbringer mest tid i. Stue og entré vil nok alltid være populære rom å pusse opp, men trolig er nok de reelle tallene for disse rommene enda større, da mange velger å gjøre mye av oppussingen i disse rommene selv, sier Bungum.

Topp fem oppussing 2018

1. Bad

2. Kjøkken

3. Gang/Entré

4. Stue

5. Kjeller

Martin Frich Grevstad

PR- og kommunikasjonsrådgiver

E-post: martin.grevstad@schibsted.com
Tlf: 91391244

Om Mittanbud

Mittanbud

+47 22 00 09 30https://mittanbud.no

Mittanbud ble startet i 2009 og er Norges største anbudstjeneste. Vi formidler anbud til over 30 000 leverandører over hele landet, basert på forbrukerens beskrivelse av jobben og hvor i landet arbeidet skal utføres. Hver uke sender vi ut 5 000 nye jobber til bedriftene i tjenesten.

Følg pressemeldinger fra Mittanbud

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mittanbud på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mittanbud