NHO Service og Handel

Dette mener vestlendinger om konkurranseutsetting av velferdstjenester

Del

Seks av ti på Vestlandet er enig i at velferdstjenester blir best når offentlige og private konkurrerer på kvalitet og pris.

Det kommer frem i en undersøkelse gjennomført av KANTAR TNS, på oppdrag fra NHO Service og Handel. Undersøkelsen ble gjennomført i slutten av februar. Totalt 1073 personer ble intervjuet, hvorav 251 holder til på Vestlandet. På påstanden "velferdstjenester blir best når offentlige og private konkurrerer på kvalitet og pris for å gi en god miks av tjenester til befolkningen", svarte 60 prosent på Vestlandet at de er enig/delvis enig.

- Det er viktig for oss å kartlegge hva befolkningen ønsker. Derfor har vi gjennomført denne undersøkelsen. Den måler hvilke holdninger befolkningen har til private aktører som leverer deler av det offentlige helsetilbudet, samt holdninger til noen aspekter ved valgfrihet, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.

Ønsker valgmulighet

På påstanden om "hvis jeg får/har behov for hjemmehjelp, ønsker jeg å kunne velge hvem som skal komme hjem til meg", svarer tre av fire på Vestlandet at de er enig/delvis enig. Lignende spørsmål ble spurt i en nasjonal undersøkelse i 2016. Der kom det fram at syv av ti er enig (helt/delvis) i at folk bør kunne velge mellom ulike tilbydere av velferdstjenester.

- Man ser at tallet går litt opp når man tar med dette perspektivet. Det viser at når det er snakk om eget liv, så ønsker folk å kunne velge, sier Kaltenborn.

Kvalitet

- Dette er en interessant bekreftelse på hvordan opinionen i Norge forholder seg til hjemmebasert hjelp. Det er viktig å ha fokus på kvaliteten på tjenesten. Det er det som teller når man sitter i en sårbar posisjon, om det er deg selv eller som pårørende, legger hun til.

Bilder av Anne-Cecilie Kaltenborn:

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Lenker

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27
0307 Oslo

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no

NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningene i NHO og består av 2.380 bedrifter med 6.000 virksomheter og 86.000 årsverk. Bransjene er: Arbeid og inkludering, Bemanning og Rekruttering, Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV), Helse og Velferd, Renhold og Eiendomsservice, Sikkerhet og Beredskap,  Handel, samt Frisør og Velvære. Noen av bransjene har egen fagsjef/rådgiver, mens andre har sekretariater som yter service til medlemmene.  Gratis tilgang på juridisk bistand er en viktig medlemsfordel. NHO Service og Handel har to hovedmålsettinger: Vi vil 1) bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet og 2) bidra til å utvikle bedre tjenester i Norge. Under dette ligger våre mål om å bidra til økt profesjonalitet, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser.

Følg saker fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NHO Service og Handel

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom