Dette kortet trenger du før Europaferien

Skal du på reise i Europa i sommer, må du sjekke at du har gyldig helsetrygdkort.

- Du trenger dette på europaferien! 900.000 nordmenn husket helfo-kortet i fjor. Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.

- Det er ikke bare pass, billetter og reiseforsikring du må ha i orden før du tar sommerferie. Hvis du skal reise i EØS-land eller i Sveits er det viktig at du har med deg gyldig Europeisk helsetrygdkort, sier Heidi Tofterå Slettemoen som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Ifølge Helfo bestilte 900.000 nordmenn kortet i fjor. Kortet varer i tre år.

Sikrer deg helsehjelp
- Kortet er bevis på at du har rett på samme behandling som innbyggerne i lander du er på reise i, sier Slettemoen.

Kortet kan utstedes av Helsedirektoratet til alle som er medlem av folketrygden i Norge og er statsborger enten her, i et annet EØS-land eller i Sveits.

– Hvis du må oppsøke offentlig lege eller offentlig sykehus når du er på reise i EØS-området eller Sveits, sikrer helsetrygdkortet deg helsehjelpen du trenger for å kunne fortsette ferien. Ved å vise kortet, betaler du egenandel på linje med innbyggerne i det landet du besøker, sier avdelingsdirektør Heidi Kvaal Djupvik ved Helfo servicetjenester i en pressemelding.

Kortet erstatter ikke reiseforsikring

– Vi oppfordrer alle til uansett å ha en privat reiseforsikring når de skal ut og reise, blant annet fordi helsetrygdkortet ikke dekker behandling på privat sykehus eller hos privat lege. Kortet dekker heller ikke hjemtransport, understreker Kvaal Djupvik.

Du kan altså ende i en situasjon der du får behandlingen, men ikke dekket kostnadene du har.

- Det kan fort bli dyrt. Vi har hatt enkeltsaker med utbetaling på over to millioner kroner etter sykdom og ulykke i utlandet, sier Slettemoen i Frende, og opplyser at hver sjette nordmann bruker reiseforsikringen sin hvert år.

Bor du i Norge og skal på ferie i Norden trenger du ikke å vise helsetrygdkortet for å få medisinsk behandling. Tyrkia og den tyrkiske delen av Kypros er ikke i EØS, så her gjelder ikke kortet.

Slik skaffer du deg helsetrygdkort

• Bestill på helsenorge.no

• Ring 23 32 70 30

• Fra utlandet ringer du +47 23 32 70 30

Europeisk helsetrygdkort er gratis. Leveringstiden for nytt kort er normalt 10 virkedager. Er du sent ute kan du ringe Helfo og få et midlertidig kort, en såkalt hasteblankett.

Jonsvollsgaten 2

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.