Dette kan koste deg millioner - her er 6 ting å huske på før du reiser på ferie

Vi nordmenn reiser mye utenlands. Men dersom uhellet først er ute og vi blir vi alvorlig syke eller skadet, vil vi hjem til Norge så fort som mulig. Dessverre kan hjemreisen bli svært kostbar hvis man må transporteres hjem i privat ambulansefly.

- Vi har full forståelse for at våre kunder ønsker å komme seg fortest mulig hjem til Norge, og i noen tilfeller er eneste utvei å leie et privat ambulansefly. Så langt i år har vi hatt flere tilfeller hvor vi har chartret ambulansefly hjem til Norge fra Spania, USA og Thailand. Skader som inkluderer sykehusopphold og privat hjemtransport kan koste 2 millioner kroner eller mer, det er derfor svært viktig at man sjekker forsikringen sin nøye før man reiser på ferie, sier Henrik Næss, Skadesjef i Codan Forsikring.

Er du over 60 år og har helseplager?

En flytur kan være en påkjenning for folk flest, og man bør være ekstra nøye når man skal legge ut på langreise hvis man har helseplager.Snakk med legen din om dine reiseplaner, hvor lang flyturen er og hvor du skal reise. Hvis man er syk før avreise kan man i verste fall risikere å måtte betale for behandling og hjemreise selv. Ett eneste sykehusdøgn kan koste over 20 000 kr.

- Det er innenfor det godt voksne kundesegmentet vi ser at flesteparten av de mest alvorlige sakene meldes. Vi forstår selvfølgelig at denne kundegruppen ønsker å nyte livet og unne seg å reise men vi oppfordrer alle med helseplager og som er usikre på om man er klar for reisen til å ta dette på alvor, sier Henrik Næss i Codan Forsikring.

6 ting å huske på før du tar ferie

1. Sørg for å ha en gyldig forsikring for hele ferien, alle forsikringer har begrensninger på antall reisedøgn.
  2. Sørg for at forsikringen gjelder alle som er med på reisen, barn over 20 år må ofte ha egen reiseforsikring.
  3. Sjekk om forsikringen gjelder i landet du skal til, Utenriksdepartementet deler gode reiseråd.
  4. Vurder om helsen din er rustet for den planlagte reisen? Snakk med legen din og fortell hvor du skal og hvor lang reise du skal ut på. En lang flyreise kan være en tøffere påkjenning for kroppen enn det mange tror.
  5. Orienter deg om stedet du skal reise til, eksempelvis nærmeste sykehus og legekontor.
  6. Ved sykdom og skade i utlandet kontakt SOS International for hjelp og bistand på telefon +45 70 10 50 50.