Dette kalles å tæppe

Det norske folk har talt. Det nye norske ordet for kontaktløs betaling kalles å tæppe.

Det kalles å tæppe.

I de fleste butikker og kafeer trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication». Og fra nå av kalles kontaktløs betaling å tæppe.

- Gjennom nettsiden nyordet.no og en undersøkelse har vi fått inn flere tusen forslag og avstemminger for hva dette skal hete. Det er flere ord som utmerker seg, men det ordet som skiller seg signifikant ut er å tæppe. Når vi så nærmere på ordet tæppe, fant vi ut at det kan brukes både på norsk og engelsk, og at det kommer fra det norrøne ordet tappa i betydningen av engelsk tap, sier kommunikasjons – og markedssjef Frode Riis Andersen i BankAxept.

Norstat har intervjuet et landsrepresentativt utvalg av 2090 nordmenn om hva handlingen bør kalles. Alle har fått se en video som viser handlingen, og er deretter bedt om å beskrive handlingen med et passende ord.

- Både ordene scanne og swipe kom høyt opp på listen, men ingen av disse ordene er norske, og det gir heller ikke en korrekt beskrivelse av hva man gjør. Engelske tap eller norske tæppe brukes i dag av flere andre internasjonale aktører bruker for kontaktløs betaling, sier han.

Festivalklare terminaler
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept. I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere kontaktløse betalinger.

-I løpet av sommeren skal BankAxept være tilstede på 24 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, så det blir spennende å se på hvor mange som tæpper. Vi vet at det går ni sekunder raskere å tæppe kortet fremfor å bruke pinkode eller chip, så det vil bli kortere køer, mer salg og enda mer fornøyde festivaldeltagere, sier Riis Andersen.

Vekst av kontaktløse kort
Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner.

- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere butikker og kjeder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling. Dette endrer måten folk betaler på og legger grunnlaget for mobilbetaling, sier han.