Dette gjør vi 441 ganger

I snitt trakk nordmenn betalingskortet 441 ganger i 2017, til en samlet verdi på 2,3 milliarder kroner. Det viser en fersk rapport fra Norges Bank.

Hver av oss trakk kortet 441 ganger i fjor, og vi brukte i snitt 397 kroner hver gang.

Hele 2,05 milliarder av disse kjøpene er gjennomført i Norge, og knappe 300 millioner ble gjort i utlandet. Snittbeløpet vi bruker hver gang vi trekker kortet er på 397 kroner.

Debetkort fra BankAxept utgjør 55 prosent av alle kort i Norge, mens kredittkort og andre kort utgjør resten.

- Nordmenn er svært ivrige kortbrukere, og bruken av kontanter går ned. Trenden er at kortbruken øker, også på daglige småkjøp.  Bruken av BankAxept holder seg stabilt, og det bidrar til at vi i Norge greier å opprettholde et billig og velfungerende betalingssystem, sier markedsdirektør Vegar W. Heir i BankAxept.

Ved utgangen av 2017 ble det totalt utstedt 16,1 millioner norske betalingskort. Debetkortene er billigere i bruk understreker Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Billigere for alle

-Betalinger som gjøres med det vanlige bankkortet billigere for samfunnet, enn betalinger som gjøres med kredittkort. Norges bank har tidligere estimert at en betaling med kredittkort koster samfunnet 13 kroner per betaling. Betaling med det vanlige kortet anslås å koste 3 kroner per betaling, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Når vi bruker kredittkort bruker vi ikke egne penger.

-Når vi betaler med kredittkort bruker vi bankens penger. Når vi betaler med det vanlige bankkortet bruker vi våre egne. Det er naturlig at det koster mer å bruk andres penger, enn de som er våre egne, sier Jensen.

Stor vekst

- De fleste nye kort som blir utstedt i dag, er kontaktløse. Kontaktløse BankAxept-kort rulles nå ut i stort tempo av landets banker. Det forventes at det vil være 4 millioner slike kort ute i markedet innen utgangen av 2018. Kontaktløse BankAxept-kort vil dermed ta en stadig større andel av antallet betalingstransaksjoner i tiden fremover, forteller Heir.

70,1 prosent av alle transaksjonene ble gjennomført med nasjonale debetkortsystemet BankAxept. Dette utgjorde 1 639 millioner transaksjoner, og veksten fra 2016 til 2017 var på 2,7 prosent.

- I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere kontaktløse betalinger, og vi regner med at alle terminalene er klargjort for dette i løpet av 2018. Da er det bare opp til varehandelen selv å bestemme når de skal aktivere for kontaktløs betaling i sine terminaler.

70,1 prosent av alle transaksjonene ble gjennomført med nasjonale debetkortsystemet BankAxept, ifølge markedsdirektør Vegar W. Heir.