Dette er viktigst for nordmenn på ferie

Sommerferien er rett rundt hjørnet, men hva betyr mest for oss når vi reiser på ferie? Norges største reisearrangør har spurt over 10 000 reiseglade nordmenn om deres ferievaner.

Vi vil slappe av
Til tross for flust av treningsmuligheter på de fleste hotell, er det ikke trening som er målet for nordmenn på ferie. Hele 63 prosent av deltakerne i Vings undersøkelse svarte nemlig at det de ser aller meste fram til å gjøre i ferien er å slappe av og ta det med ro. Nesten like mange svarte at de så fram til å sole seg og bade, og 40 prosent sier de gleder seg aller mest til å sitte ute på kveldene.

– Jeg skjønner godt at det å slappe av er prioritet nummer en for mange. De fleste av oss har hektiske hverdager med mange plikter, så det å kunne senke skuldrene og bare være til høres ut som en veldig god ferieplan, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Vil helst gå
Men det vil ikke si at nordmenn er late på tur. For når det kommer til hvordan vi helst oppdager reisemålet vi er på, svarer 74 prosent at de foretrekker gåturer, mens 49 prosent sier de bruker lokal transport som buss, tog og taxi. 31 prosent foretrekker å leie bil eller moped, og så få som 4 prosent svarer at de bare holde seg på hotellet.

– Vi er opptatt av å få mer ut av ferien enn å bare ligge på en solseng. Vi vil oppleve og se nye ting når vi er ute og reiser. Halvparten av deltakerne i undersøkelsen sier de ønsker å være med på arrangerte utflukter. Mange mener utflukter, både med og uten guide, er en bra måte å se mer av stedet de ferierer på, forteller Røhr-Staff.

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet
Hvordan vi bor er stadig viktigere, og er det én ting som er essensielt for nordmenn når det gjelder hotellvalg, så er det beliggenhet. 92 prosent svarer at beliggenheten i forhold til avstand til sentrum og strand er veldig eller svært viktig. Det samme gjelder balkong og terrasse med havutsikt, som hele 74 prosent mener er viktig.

– Vi er veldig opptatt av å bo bra når vi ferierer, og vi ser at det ofte er de beste rommene på hotellene våre som går først. Vi vil gjerne ha store rom og aller helst leiligheter, slik at vi står friere i forhold til å lage litt mat på egenhånd. Leiligheter og rom med utgang til eget basseng er også veldig populært, sier Røhr-Staff.

Vi elsker lokal mat
Det er vel heller ingen hemmelighet at det å nyte god mat og drikke er viktig på ferie. Men det er ikke slik at nordmenn oppsøker restauranter med norsk mat, eller spiser på samme sted kveld etter kveld. Tvert imot sier 83 prosent at det er viktig å prøve ut den lokale maten der vi ferierer, og den maten vi elsker aller mest er spansk tapas, gresk tzatziki, kjøttretter og grillet fisk. Vi tar også med oss mat hjem fra ferie. De matproduktene vi oftest tar med oss hjem er olivenolje, krydder, vin, ost og skinker.