Dette er STUA

Sammen har IKEA og Snøhetta skapt STUA, et helt rundt bygg frigjort fra resten av huset, som skal inspirere folk til å innrede stuene sine etter det livet de faktisk lever.

La livet ditt innrede STUA. Foto: Tor Lie

Helt siden i vår har vi arbeidet med å utvikle STUA. Nå kan IKEA og Snøhetta endelig avsløre resultatet av samarbeidet.

– Vi har sett frem til å lette på sløret om dette helt spesielle samarbeidet i lang tid. Snøhetta er uten tvil Norges fremste merkevare innen arkitektur og design. Når vi nå har satt hodene våre sammen har vi kunnet tenke helt nytt og kommet opp med noe skiller seg ut fra det vanlige, sier interiør og designsjef i IKEA, Jøril Korperud Johnsen.

Hjemmets viktigste rom

STUA er et helt rundt bygg med en grunnflate på ca 20 kvm og er 3,7 meter høyt på det høyeste. STUA er bygd opp av rammer av kryssfinérplater som står som en stjerne inn mot sentrum, der det også er installert et flott overlys. Begge disse elementene understreker ideen om at man setter en bestemt aktivitet i sentrum av bygget.

– Med STUA vil vi legge til rette for at folk kan skape rom for det livet de faktisk lever, fremfor å tilpasse livet til de fysiske rammene og begrensningene i hjemmet. Vi vil vise hvordan hjemmets viktigste rom kan fylles med det som virkelig betyr noe for folk. Ikke nødvendigvis med det som er mest praktisk eller trendy, men det som best reflekterer hvem folk er og hvordan de lever livet sitt, sier Korperud Johnsen.

– Vanligvis legger faste møbler, elektrisitet, vinduer og fire vegger føringer for hvordan man innreder. STUA er et rundt bygg, og dette retter fokus og oppmerksomhet inn mot midten av bygget. På denne måten kan man sette én bestemt aktivitet eller interesse i sentrum, sier partner og daglig leder for Snøhetta design, Martin Gran.

Vil gi folk inspirasjon

Korperud Johnsen opplyser at STUA er produsert i ett eksemplar, men at IKEA og Snøhetta vil dele tegninger og all informasjon om materialvalg og løsninger med publikum, slik at man kan få satt opp en STUA selv. Men først og fremst ønsker IKEA og Snøhetta at STUA skal inspirere folk til å gjøre noe med de eksisterende stuene sine hjemme.

– STUA kan settes opp i en hage, en bakgård eller på et hyttetun. Samtidig er vi fullt klar over at mange av våre kunder ikke har plass til å sette opp en STUA selv. Derfor er det vel så viktig for oss at STUA gir folk inspirasjon til hva de selv kan gjøre i sitt eget hjem og i sin egen stue, sier Korperud Johnsen.

– Vi vil dele kunnskapen og innsikten vi har opparbeidet oss til å inspirere de mange menneskene til å reise seg opp fra sofaen hjemme, se seg rundt og spørre seg selv: «Hvis jeg begynner helt på nytt, hvordan skal jeg la livet mitt innrede stua?», sier Korperud Johnsen.

For mer informasjon
Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef IKEA Norge, tlf. 918 21 387 eller
e-post jan.thommesen@ikea.com

IKEAs pressevakt, tlf. 994 84 950 eller pressesenter@ikea.com

Om IKEA:

• IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at flest mulig har råd til dem.
  • Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land verden over. 365 av disse, inkludert de norske, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere.
  • I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker.
  • Det er også tre IKEA Service & pick-up points i Norge, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo.
  • Litt over 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

La livet ditt innrede STUA. Foto: Tor Lie
Samabeidsprosjektet mellom SNØHETTA og IKEA ble presentert i dag på Youngstorget. Foto: Tor Lie
Foto: Snøhetta/Plompmoze

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.