Dette er et kvantesprang innenfor fagområdet fasadevask

KTV Group med 27 års spesialkompetanse på fasadevask, har gjennom innovasjon og testing utviklet Self Cleaner metoden. Metoden muliggjør vask av yttervegger uten bruk av høytrykkspyler eller andre metoder som skader overflaten. Dette er et kvantesprang innenfor fagområdet fasadevask.

De vanligste utfordringene med vask av husvegger er feil bruk av vaskemiddel, for høyt trykk på spyleren og /eller kaldt vann under vasking. Dette er typiske feil personer uten erfaring eller kunnskap innen fasadevask kan gjøre.

De fleste fasader skal vaskes skånsomt med ca 5 bar trykk på overflaten (obs ikke pumpetrykk) og varmt vann. Har man benyttet feil trykk eller dyse, kan overflaten bli skadet. Samme gjelder om man bruker feilt vaskemiddel. Bruk av feil metode kan ofte gi store og langvarige skader, og kan bli langt mer kostbar enn selve fasadevasken. Typiske tegn på feil metode er som oftest at fasadene raskt etter vasking blir overgrodd på nytt, eller mister farge/glans.

IKKE VENT FOR LENGE!

En annen feil at man venter for lenge. Når fasader er overgrodd av smuss, vil man måtte bruke sterkere vaskemidler og trykk. Resultatet da er at man lett skader noe i overflaten under vask, men det vanskelig å unngå når man har ventet for lenge. De fleste yttervegger trenger årlig vedlikeholdsvask eller minimum vært 5 år i henhold til Byggforsk 742.241. Om man tror man sparer penger ved å vente, er ofte resultatet det motsatte. Det er også viktig å være klar over at rene og pene husvegger forbedrer bomiljøet og ikke minst gir en verdiøkning på boligen. For borettslag og sameie, vil rene og pene fasader over tid bety en prisvekst på mellom 5-7%.

VEDLIKEHOLDSFRI?

Mange produsenter reklamerer med at fasader er vedlikeholdsfrie, men glemmer å legge fokus på vedlikeholdsvask. Fasaden er kanskje vedlikeholdsfri, men de fleste er uansett opptatt av at det ser pent ut. Venter man da for lenge, 3-7 år, og samtidig velger feil metode når det vaskes, kan hele fasader bli skadet og må byttes. De fleste produsenter leverer med FDV som forteller hvordan ytterveggen skal vaskes. Denne er spesielt viktig og ta hensyn til.

SELF CLEANER:

Utviklingen har heldigvis godt fremover, og Self Cleaner metoden løser nå de fleste av dagens utfordringer, enkelt og rimelig. Metoden går ut på å årlig vedlikeholde fasader ved å skumme på Self Cleaner på de områdene med behov. På denne måten holdes ytterveggen ren og pen uten fare for skade. Metoden er testet ut siden 2015 på over 600 000 m2 forskjellige type yttervegger. Kostnaden ved å bruke Self Cleaner metoden er også lavere enn tradisjonell fasadevask. Vi tenkte først at vi med denne metoden ville utkonkurrere oss selv, men heldigvis har dette bare gitt oss mange flere oppdrag, uttaler daglig leder Kennet Nilsen.

KTV Group har 27 år med erfaring med fasadevask, og første firma i Norge som spesialiserte seg på dette feltet. KTV Group har opparbeidet seg solide kunnskaper innen fagfeltet opp gjennom årene. I dag bistår KTV Group blant annet konsulenter, borettslag og entreprenører i saker når feil metode er benyttet eller rådgiver på valg av metode.