Dette er de første møblene i IKEA sin vintagekolleksjon

IKEA har samlet noen av sine favoritter fra de siste 75 år, og kolleksjonen vil slippes gradvis gjennom tre ulike lanseringer denne høsten. Lørdag 8. september starter salget av møblene som skal hedre 50- og 60-tallet.
GRATULERA. IKEA fyller 75 år med vintagekolleksjon. FOTO: IKEA

– Vi hadde lyst til å både dele og feire historien vår, og fant ut at den beste måten å gjøre det på var å fremheve noen av de møblene som virkelig har vært med på å gjøre IKEA til det vi er i dag, sier Interiør og designsjef I IKEA, Jøril Korperud Johnsen.

Hver lansering fokuserer på en bestemt tidsepoke fra de siste 75 årene. Den første lanseringen fokuserer på 50– og 60-tallet. Den andre handler om 70- og 80-tallet. Og den tredje er fra 90- og 2000-tallet.

­– Det er selvfølgelig naturlig for oss å starte med 50- og 60-tallet da IKEA utviklet noen av sine aller første designikoner. Designet i møblene vi har hentet frem til denne kolleksjonen fanger et nøkternt uttrykk der mørke tresorter møter klassiske linjer.

Historisk bord

Et av møblene som virkelig har fått sin hedersplass i IKEA-historien er bordet LÖVBACKEN, som i tillegg til å være stilrent og klassisk bærer på en viktig del av IKEAs historie.

­– Ideen om flatpakking oppsto da IKEA-medarbeideren Gillis Lundgren spontant bestemte seg for å ta bena av bordet for å få det til å passe i den lille bilen sin. LÖVBACKEN ble til i kjølvannet av Lundgrens spontane og praktiske handling, sier Korperud Johnsen

Gilis Lundgren skulle senere designe bokhyllen BILLY. Bordet LÖVBACKEN representerer derfor mye i IKEA sin 75-årige historie.

Tro på klassisk renessanse

Lenestolen EKENÄSET ble lansert i 1957 under navnet ESBJERG. Den var inspirert av dansk design, og var lenge et svært populært møbel. Korperud Johnsen synes det er spennende å få være med på relanseringen av et slikt klassisk IKEA-møbel som nesten var ute av folks bevissthet – og så igjen finner en plass i de tusen hjem.

­– Dette er et ikonisk møbel fra IKEA som passer godt inn i tidsånden. Det som er spesielt spennende med møbler som EKENÄSET som nær sagt er hentet fra en annen tid, er jo hvorfor vi liker dem. Er det linjene, materialvalg eller rett og slett at møbelet minner oss om noe som har vært? Jeg føler meg helt sikker på at nordmenn kommer til å sette pris på og, ikke minst, la seg inspirere av kolleksjonen når de stikker innom ett av varehusene eller IKEA på nett, sier Korperud Johnsen som presiserer at det kun vil være mulig å kjøpe GRATULERA i varehusene.

Av andre møbler vi får et gjensyn med er stolen GANGET, lampen KNASJÖ, teppet SKOVEN og skålen VÄLLFYLLD.

For ytterligere informasjon
Stine Odland, senior kommunikasjonsrådgiver IKEA Norge, tlf. 414 40 884 eller
e-post stine.odland@ikea.com

IKEAs pressevakt, tlf. 994 84 950 eller pressesenter@ikea.com

Om IKEA:

• IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at flest mulig har råd til dem.
  • Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land verden over. 365 av disse, inkludert de norske, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere.
  • I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo, Asker, Bergen, Stavanger, Trondheim, Lillesand og Ringsaker.
  • Det er også tre IKEA Service & pick-up points i Norge, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo.
  • Litt over 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

GRATULERA. IKEA fyller 75 år med vintagekolleksjon. FOTO: IKEA
BJURÄN. FOTO: IKEA