Dette er årets beste mobilbilder

En internasjonal jury har gått gjennom mer enn 123.000 bilder tatt med mobilkamera i Huawei InFocus Awards.

Huawei InFocus Awards er en ren mobilfoto-konkurranse for Huawei-mobiler. Konkurransens formål er å fremheve de fantastiske bildene mobilkameraene kan ta med dagens teknologi. Årets konkurranse er over, og de beste bildene og videoene i seks kategorier er valgt.

Totalt 123.478 bidrag fra 26 land har blitt grundig vurdert av en jury bestående av anerkjente og profesjonelle fotografer. Vinnerbildene viser klart at profesjonelle, kunstverdige fotografier ikke lenger er forbeholdt yrkesfotografer med spesialisert utstyr.

Årets mobilfotokonkurranse har vært en stor suksess. Nesten 4.000 av bidragene ble sendt inn av norske mobilbrukere, en dobling sammenliknet med fjorårets konkurranse. Og selv om ingen norske nådde helt opp i årets konkurranse, er Norge på topp i Skandinavia når det gjelder antall bidrag.

– Vi jobber kontinuerlig for å flytte grenser for hva som er mulig innenfor mobilfotografi. Da er det ekstra stas at så mange norske og utenlandske Huawei-eiere virkelig mestrer det å fange følelser med mobilen. Denne konkurransen viser at du ikke trenger spesialisert kamerautstyr for å ta bilder verdige en kunstutstilling, sier Anders Bigseth, presseansvarlig for Huaweis forbrukerelektronikk.

Revolusjonerer mobilfotografi

Med Huawei P30 Pro, har Huawei svaret for mobilfotografientusiaster verden over som jakter de spesielle øyeblikkene. Sammen med den ikoniske kameraprodusenten Leica, tilbyr P30 Pro markedets beste kamerafunksjoner og driver innovasjonen innen mobilkamerateknologi fremover.

Seks kategorier

The day my daughter was born

InFocus Awards besto av seks kategorier. Fem av dem for stillfotografi: Emotion Tag, Hello, Life!, Faces, Going the Distance og Storyboard, og en dedikert til videoformatet: Life Now. Med en bildeserie fra datterens fødsel var det en forfatter fra Tsjekkia som gikk av med hovedpremien ‘Grand Prix’ og en premie på 100.000 kroner. Han tok også førsteplassen i kategoriene ‘Storyboard’ og ‘Emotional Tag’.

ꟷ Fotografi handler om følelser og Grand Prix-vinneren får frem alle. Fra å sitte spent og vente i sykehuskorridorene til endelig å sitte ved sin kone med sin nyfødte datter på brystet. Denne bildeserien berørte oss alle, sa arkitekt, fotograf og jurymedlem, Yener Torun.

Publikumsprisen til landskapsfotografi

Fairytale morning in Bucovina

Blant publikum var det derimot et landskapsfotografi som ble tatt aller best imot. Publikum stemte frem det rumenske landskapsfotografiet ‘Fairy tail morning in Bucovina’ til vinner av publikumsprisen. Måten mobilfotografen fanget soloppgangen i de østlige Karpater-fjellene ble godt tatt imot hos alle som stemte.

Her kan du se alle vinnerbildene.

The day my daughter was born
Fairytail morning in Bucovina

Om Huawei

Huawei er et globalt konsern med hovedsete i Shenzhen, Kinas Silicon Valley. Konsernet er forskningsdrevet, har 180.000 ansatte og virksomhet i 170 land. Huawei er verken statseid eller børsnotert, men eies av ansatte som brenner for at teknologi skal bidra til en enklere og bedre hverdag.

Huawei leverer kunnskap, teknologi, tjenester, utstyr og produkter til teleselskaper, offentlig og privat næringsliv og konsumenter. Vi er verdens 5. største selskap innenfor forskning og utvikling*, og en av få aktører som utvikler 5G-standarder, -utstyr og -produkter.

Huawei solgte over 200 millioner smartmobiler i 2018, og klatrer årlig på de mest anerkjente indeksene over verdens mest verdifulle merkevarer.

*2018 EU Industrial R&D Investment Scoreboard

For mer informasjon, se vår nettside: https://consumer.huawei.com/no/

For regelmessige oppdateringer på Huawei, følg oss her:

Facebook: facebook.com/HuaweiDevice

Twitter: twitter.com/HuaweiDevice

Google+: plus.google.com/+HuaweiDevice

YouTube: youtube.com/user/HuaweiDevice

Flickr: flickr.com/photos/huaweidevice

Følg pressemeldinger fra Huawei Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Huawei Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Huawei Norge