Dette eplet er for stygt!
Forskere fra flere europeiske forskningsinstitutt har sett på hva som skal til for å få forbrukere til å velge de ikke-optimale matvarene. Et viktig grep for å redusere matsvinn.
- Det er verdt å merke seg at så godt som alle ikke-optimale matvarer kan selges dersom forbrukerne føler at de får et stort nok prisavslag, sier forsker Valérie Lengard Almli. Hun er Nofimas representant i EU-prosjektet COSUS. Prosjektet koordineres av Marije Oostindjer ved NMBU.
Over 4000 forbrukere fra fem nord-europeiske land
Forskerne har via nettbaserte undersøkelser kartlagt hva som skal til for å velge for eksempel et klemskadet eple eller melk med best før dato i går (hjemme) eller i dag (på butikken). De spurte 4214 forbrukerne fra Danmark, Nederland, Norge, Sverige og Tyskland hva de ville valgt i butikken og hva de ville valgt hjemme hos seg selv.
Forskerne kartla i tillegg en rekke andre fakta om forbrukerne. Demografiske forhold som alder, kjønn, sivilstatus, familiestørrelse, utdanning, yrke og inntekt. Samt personlighetstrekk, som hvorvidt de er egoistiske eller altruistiske og mer verdiorienterte forhold, som miljøbevisst og om forbrukerne var aktive i en miljøorganisasjon, hvilket forhold de har til matsvinn, om de lager og handler mat selv.
Hvorvidt forbrukerne velger ikke-optimale matvarer avhenger av hva slags «skade» det er snakk om. Agurker med bøy, skader på emballasje eller yoghurt med dagens som best før dato er varer ganske mange kan tenke seg å kjøpe, mens klemskadede epler gjerne blir liggende igjen i fruktdisken. Pakker med knuste kjeks frister heller ikke noe særlig.
Forbrukerne er mindre kresne hjemme
Hjemme hos seg selv er det greit for over 40 prosent av forbrukerne å velge melk eller yoghurt som akkurat har passert best-føre-datoen. Det klemskadede eplet frister ikke hjemme heller, bare drøyt 20 prosent av forbrukerne velger dette.
Det er flere nederlendere og nordmenn, og flere unge som velger de ikke-optimale matvarene. Naturlig nok var det også flere av respondentene som mener at matsvinn er et alvorlig problem som valgte de ikke-optimale matvarene. Det samme gjaldt for forbrukerne som ofte handler og lager mat.
Klemskadede epler trenger størst prisavslag
Det er ikke så viktig med rabatt på bøyde agurker eller bulkede juicekartonger. Mens kjekspakker med noen knuste kjeks og melk eller yoghurt med best-føre dato samme dag, krever en viss rabatt. Det klemskadede eplet er imidlertid den varen som trenger den høyeste rabatten for å utløse salg, og det er eplet som først blir kastet i hjemmene.
Dansker og nederlendere er mest opptatt av å få rabatt på ikke-optimale matvarer. Kvinner og personer mellom 60-70 år likeså.
- Våre funn viser at det er et salgspotensiale for ikke-optimale matvarer spesielt til matlagingsinteresserte og miljøbevisste forbrukere. Dette kan ha positiv påvirkning mot matsvinn hos produsenter og i butikkene rundt omkring i Europa, avslutter Valérie Lengard Almli.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche Aale HægermarkJournalist / Kommunikasjonsrådgiver Mat
Tel:93 20 34 00wenche.aale.hagermark@nofima.noBilder
Dokumenter
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
Oppdrett for å redde havbunnen10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oppdrett av kråkeboller kan redde tareskogen, samtidig som det kan skape produkter av høy verdi i Norge.
Hvordan maten behandles påvirker holdbarhetsdatoen9.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Lettbedervet mat er merket med siste forbruksdato, og holdbarheten kan bli kortere hvis maten ikke blir produsent og oppbevart korrekt. Nå skal forskere utvikle dynamisk holdbarhetsmerking som tar hensyn til alt som kan påvirke. Du kan dermed være helt trygg på at holdbarhetsdatoen er korrekt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom