Eksfin

Dette cruiseskipet er fremtiden for norske skipsverft

Del
Fredag 15. juni ble Le Laperouse levert som det første cruiseskipet i en serie av flere nybygg fra VARD. Vard Søviknes har nå full kapasitetsutnyttelse og verftsgruppen skal levere cruiseskip til flere kjente aktører på løpende bånd frem til 2021. Statlige GIEK er sentral i finansieringen av alle skipene, og i omstillingen av norske verft fra offshoreskip til andre typer skip til nye markeder.
Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes
Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes

Kjøperen av Le Laperouse er det franske cruiseselskapet Ponant, en etablert aktør med lang erfaring innen ekspedisjons- og luksuscruise. Ponant har bestilt ytterligere seks cruiseskip som Vard skal levere frem til 2021.

– Le Laperouse representerer et betydelig fremskritt for rederiet og er resultatet av tett samarbeid med Vard. Skipet har fremragende maritime egenskaper, høy teknisk standard og møter alle ønskelige krav til komfort. Alt ligger til rette for at Ponants Explorer serie blir en suksess. Samtidig er vi svært fornøyd med å dra nytte av GIEK som sammen med Vard har gitt oss et fullstendig tilbud som ble levert på svært profesjonelt vis, sier administrerende direktør i Ponant, Jean-Emmanuel Sauvé.   

Ponant er ikke det eneste rederiet som har fattet interesse for norskbygde cruiseskip. Vard bygger for eksempel også to cruiseskip for tyske Hapag-Lloyd Cruises som er en del av TUI gruppen.

– Våre garantier er ofte avgjørende for at norske verft vinner byggekontrakter som ellers ville tilfalt utenlandske konkurrenter, sier Wenche Nistad, adm.dir. i GIEK, som bidrar med finansielle garantier til prosjektet.

– De siste årene har vært krevende for verftsindustrien, men bransjen omstiller seg raskt. Nå utgjør cruiseskip over 50 prosent av ordrereserven ved norske verft. Cruisemarkedet kompenserer delvis for nedgangen i offshorebransjen, og er nå det største markedet for norske verft. Vi venter fortsatt vekst i markedet – og flere garantisøknader til GIEK, legger hun til.

Ny æra i norsk verftsindustri

Tradisjonelle cruiseverft i Italia, Finland, Frankrike og Tyskland har hittil stått for mesteparten av skipsbyggingen til cruiserederiene. Nå stiger etterspørselen etter mindre spesialfartøyer for ekspedisjoner med høy standard. Norske verft tilbyr teknologikompetanse, gode miljøstandarder og fleksibilitet og har derfor sikret seg en stor del av kontraheringen innenfor ekspedisjons- og luksuscruisemarkedet.

– Norsk verftsindustri har lang tradisjon for å levere høykvalitetsskip til offshorebransjen. Dette har vært en styrke i omstillingen til cruisebransjen, som også krever høy kvalitet, sier verftsdirektør Frode Klokk ved Vard Søviknes.

– Vi er stolte av å levere vårt første ekspedisjonsskip på tid i et spennende marked, samtidig som disse kontraktene betyr mye for lokalsamfunnene her på Sunnmøre, legger han til.

Staten bygger tillit mellom verft, rederi og banker

De syv cruiseskipene som Ponant har kontrahert representerer samlet norsk eksport for flere milliarder kroner. GIEKs statlige långivergaranti stilles overfor franske banker som deler risiko med GIEK og deltar i Ponants finansiering av prosjektet.

– Vi ser tydelig at GIEKs garantier er viktige for å oppnå kontrakter i nye markeder og hos nye kunder. Vi er glade for å kunne bidra til en ny optimisme for fremtiden til norske verft, avslutter Nistad i GIEK.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.VARD leverer cruiseskip til Ponant

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes
Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes
Last ned bilde
Verftet Vard Søviknes
Verftet Vard Søviknes
Last ned bilde

Om Eksfin

Eksfin
Eksfin
Støperigata 1
0250 Oslo

+47 22 87 62 00http://www.eksfin.no

Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). GIEK fremmer norsk eksport og investeringer i norske eksportbedrifter ved å stille garantier på vegne av staten. Garantiene er tilpasset norske eksportbedrifters og utenlandske kjøperes behov, og dekker blant annet politisk og kommersiell risiko på lån fra private eller offentlige finansinstitusjoner. GIEK er et supplement til private finansinstitusjoner, og skal resultatmessig gå i balanse over tid.

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye