Dette bør du vite som leietaker

Er du på leting etter et sted å bo til høsten? Er du usikker på hvilke rettigheter du har som leietaker?

Når høsten nærmer seg er det mange studenter som er på leting etter et sted å bo. Det kan derfor være vanskelig å skaffe seg studentbolig i storbyene med de lange boligkøene. Mange studenter ser seg derfor nødt til å bevege seg inn på det private boligmarkedet.

Daglig leder hos Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck, forteller at i dagens marked er det flere som ønsker seg bolig, og det blir derfor mange med i kampen etter hvert som studieplassene blir delt ut. Her er hennes beste tips til deg som skal leie på det private markedet:

Start boligjakten tidlig

Det anbefales at leietaker er raskt på ballen hvis de finner en bolig de vil ha. Vær fleksibel med overtakelse og hold en ryddig dialog med megler. Det er anbefalt å stille med bolig-CV og referanser, som gir et bedre inntrykk.

Signer leiekontrakt

Det er viktig for både leietaker og utleier å signere en ordentlig leiekontrakt, hvor begge parter sine rettigheter blir ivaretatt og som er i henhold til husleieloven.

Opprett depositumkonto

Det er viktig at det opprettes en depositumskonto hos en profesjonell tredjepart, f. eks. en bank, slik at ingen av partene disponerer depositumet fritt.

Dokumenter skadene

Før du flytter inn bør du be om en ordentlig gjennomgang med utleieren, slik får du også oversikt over eventuelle mangler eller skader før en overtakelse.

Utleier plikter å stille boligen i forskriftsmessig stand ved overtakelse, med brannapparat og røykvarslere. Boligen skal også leveres til leietaker i rengjort stand og i henhold til avtalen ellers.

Lag innflyttingsprotokoll

For å unngå at det oppstår problemer ved inn- og utflytting, er det lurt at både leietaker og utleier signerer en protokoll.

– Her i Utleiemegleren signerer vi alltid en innflyttingsprotokoll der vi skriver ned alle skadene i boligen, slik at leietaker ikke får skylden når de flytter ut. Dermed kan heller ikke leietaker påstå at en ny skade var der ved innflytting, forteller Halck.

– Vi teller samtidig opp nøkler av samme grunn og leser av strøm. Slik blir det mye enklere når man flytter ut – det er også lett å glemme detaljer som antall nøkler som er utlevert og lignende underveis.

Du kan kreve kompensasjon

Dersom boligen ikke er som avtalt eller det oppstår et problem underveis i leieforholdet, som gjør at boligen er ubeboelig eller delvis ubeboelig, kan leietaker kreve kompensasjon.

– Hvis det oppstår konflikt mellom leietaker og utleier, så bistår HTU, husleietvistutvalget, med konfliktløsning der det har oppstått tvister i et leieforhold, forteller hun.

Private alternativer for deg som ikke har studentbolig

Det finnes ulike alternativer dersom du står igjen uten studentbolig. I Norge har det blitt mest vanlig å leie privat, men det er likevel noen som velger å leie gjennom profesjonelle aktører, slik som utleiefirmaer. Disse utleiefirmaene fungerer som en mellommann mellom eier og leietaker. Det kan i flere tilfeller være lettere å forholde seg til utleiefirmaer enn privatpersoner, hvis det skulle oppstå noen problemer når du leier.

Tekst: Maria Taware

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har ca.12.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Moss, samt fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren PRO er en egen avdeling som tilbyr tjenester til eiendomsbesittere som har flere enn 10 utleieboliger. For mer informasjon, se www.utleiemegleren.no

Utleiemegleren Østfold har hatt en god start fra dagen de åpnet dørene på Jeløya.12.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

I april åpnet Utleiemegleren et nytt kontor i Moss, og det har vært en god start som har gått over all forventning. Utleiemegleren Østfold har allerede fått inn over 40 oppdrag og opplever stor pågang fra både investorer og de som bare har 1 bolig for utleie. - Det er mange prosjekter som nå ferdigstilles, blant annet på Glassverket og Støperiet. I tillegg til flere andre spennende prosjekter som har stått ferdig det siste året. Vi ser at mange av boligene er kjøpt av eiendomsinvestorer som har stor tro på Moss og Østfold, sier daglig leder ved Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch-Hansen. Attraktivt område for investorer Området på Rosenvinge er under stor utvikling der prosjekter allerede er ferdigstilt. Ferd Eiendom ser for seg å bygge 800-900 boliger på Skanem-tomta. I tillegg ser også investorer på Tribunen prosjektet. Det skal også bygges veldig mye i Fredrikstad og det spekuleres i at det skal bygges 6773 nye boliger de neste 12 årene der. - Det er stor byggeaktivitet i Østfold nå