Dette bør du passe på ved kjøp av bruktimportert elbil

Den nærmest umettelige etterspørselen etter elbil har gjort at bruktimporten av elbiler har vært stor det siste året. Dette er biler som er nye, men har vært registrert i et annet europeisk land. - Skal du kjøpe en elbil som er bruktimportert er det lurt å sjekke hvordan den er utstyrt for norsk vær- og føreforhold. Da slipper du overraskelser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er viktig at folk vet hvilke rettigheter de har dersom bilen ikke er tilpasset norske forhold og ikke har det utstyret som er vanlig for nye biler i Norge. (Foto: NAF)

Heldigvis begynner det å bli flere modeller å velge i, og norske bilforhandlere er ikke lenger like avhengige av å hente biler fra andre land for å mette det norske markedet. Men det er fremdeles bruktimporterte elbiler i bilbutikkene og det er mange av dem på bruktbilmarkedet.

- Selv om bilen selges i Norge, betyr ikke det at den er tilpasset nordiske forhold. Varsellampene bør blinke hvis du velger biler som er bruktimportert fra sydligere strøk. De mangler utstyr du vil savne om vinteren, advarer Sødal.

Setevarme, varmepumpe og batterivarmer er eksempler på utstyr som er nødvendig standardutstyr på elbiler solgt i Norge. Det er også lurt å ta en ekstra titt på hvilken type fjern- og nærlys bilen leveres med. For eksempel er LED-lys vanlig i Norge, men det er ikke like vanlig i andre land. LED-lys gir mye bedre lys i høst- og vintermørket enn det halogen-lys gir.

Dette er rettighetene dine

- Det er viktig at folk vet hvilke rettigheter de har dersom bilen ikke er tilpasset norske forhold og ikke har det utstyret som er vanlig for nye biler i Norge, sier Nils Sødal.

Bilforhandleren har et klart ansvar for å ta vare på deg som kjøper. Forbrukerkjøpsloven forplikter forhandleren til å opplyse om forhold som har betydning for kjøpet.

- En profesjonell forhandler bør uttrykkelig informere deg dersom bilen ikke har denne type utstyr, mener Sødal. - Det holder ikke at dette utstyret ikke står på listen over utstyr til bilen. Salgsmateriellet må spesifiseres med utstyr for norsk vinter som ikke er på bilen, fortsetter han.

Bilforhandleren vil også ha plikt til å opplyse om tekniske sider ved bilen som gjør at den er dårlig egnet til bruk i norske forhold. Eksempel på dette kan være startproblemer i kulde, eller dersom norske vintertemperaturer reduserer rekkevidden på bilen ut over det som er normalt.

- Varmepumpe og batterivarmer er viktig for å ha en ålreit rekkevidde på elbilen vinterstid, slår Sødal fast.

Dersom forhandleren ikke informerer om manglende utstyr eller tekniske sider som gjør bilen dårlig egnet for norske forhold, så kan han bli ansvarlig overfor deg som kjøper. Dette kan gi rett til prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet, alt etter hvor alvorlig manglene ved bilen er.

De som vurderer en importert elbil må også være bevisst på garantivilkårene. I Europa er det vanlig med 3 års nybilsgaranti og 5 års batterigaranti mot 5 og 8 år i Norge.

- Garanti er viktig. Sjekk dette med forhandler, oppfordrer Nils Sødal.