Dette bør du gjøre i dag

Det tar fem minutter og kan redde livet ditt. I dag er dagen for å sjekke røykvarsleren.

1. desember er Røykvarslerens dag. Det er en viktig påminnelse før vi går inn i den verste brannmåneden av dem alle. I desember brenner det nesten dobbelt så mye som resten av året.

- Vi bruker mer levende lys i advents- og juletida enn ellers i året, og tenner opp i peiser og ovner. Vi er mer hjemme i jula og har dermed økt strømforbruk. Alt dette øker risikoen for brann, sier fagsjef Geir Grønsholt i KLP Skadeforsikring AS.

En godkjent røykvarsler er ditt beste våpen for å overleve en brann. 90 prosent av alle branntilfeller starter med røykutvikling før det oppstår en temperaturstigning eller åpen flamme. Derfor er røyk normalt det som tidligst gir varsel om brann.

Men det holder ikke å ha røykvarslere, du må også sjekke dem.

- I tillegg til å skifte ut batteriet, bør du støvsuge eller blåse ren røykvarsleren en gang i året, råder Grønsholt.

Husk at brannen kan starte et helt annet sted i bygget enn der du oppholder deg. Alle boliger er pålagt å ha minst en fungerende røykvarsler per etasje, som kan høres på alle soverom også når dørene er lukket. Seriekoblede røykvarslere er ofte en god løsning i boliger over flere plan eller med mange rom.

5 gode råd i julestria:

• Sjekk at alle røykvarslerne virker
  • Sjekk at lysmansjettene i huset ikke er brennbare
  • Blås alltid ut levende lys i de rommene du er i
  • Snakk med familien om hva dere gjør hvis det begynner å brenne. Avtal et møtested.
  • Kos deg i jula, men vær streng med familien når det gjelder brannsikkerhet. Det er lett å glemme når det er gjester i huset og mye som skjer.

Fagsjef Geir Grønsholt, KLP Skadeforsikring