Det spirer og gror for stikkelsbær fra Røyse

- Vinnerproduktet er en drikk som gir oss assosiasjoner til mormors hage, sommer, sol og myggstikk, sa adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist fra scenen da hun sammen med Sonia Huanca Vold fra Matkanalen kunne kåre Stikkelsbærdrikk fra Røyse frukt- og bærpresseri som vinner av Årets matspire 2018.
Salgs- og markedsansvarlig i Røyse frukt- og bærpresseri Cecilie Bjørnebye Jensen kan stolt heve trofeet over hodet. Nina Sundqvist, adm.dir i Matmerk (t.v) og Sonia Huanca Vold fra Matkanalen stod for utdelingen. Foto: Matmerk

Utdelingen fant sted i Stavanger under finalen i Det Norske Måltid den 11. januar 2018.

Juryens begrunnelse

- Vinneren av Årets Matspire har sjarmert juryen med en drikk basert på et tradisjonsrikt bær som har blitt dyrket i Norge siden slutten av 1600-tallet. Ni innovative og fremoverlente frukt- og bærprodusenter fra Røyse ved Tyrifjorden har trukket frem en råvare som for mange har gått i glemmeboken, og nettopp derfor ønsker vi å ta stikkelsbærdrikken fram i lyset igjen, sier Sundqvist.

Matmerk legger om innholdet i Matspireprisen, og styrker ambisjonen om at Årets Matspire skal være en pris som gjør vinnerproduktet mer kjent og synlig.

Prisvinneren velges ut blant alle finalistene i Det Norske Måltid. Noen av kriteriene som ligger til grunn er at råvaren må være norsk, produksjonen må finne sted i Norge og produsenten må ha ambisjon og evne til vekst.

Løfter frem norsk lokalmat

- Det Norske Måltid har siden 2008 bidratt til å posisjonere norsk mat, og er et viktig matfaglig prosjekt med en klar nasjonal profil. Prisen for Årets Matspire er en viktig pris som er med på å løfte frem norsk lokalmat og bidra til økt tilgjengelighet for forbrukerne, sier leder i Det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Premien er produksjonsbistand og rådgivning til digital markedsføring inkludert produksjon av en kort presentasjonsfilm tilpasset ulike kanaler fra Matmerk verdt 100 000 kr. I tillegg har Røyse frukt- og bærpresseri vunnet Årets reklamepris fra Matkanalen som innebærer visningstid på Matkanalen tilsvarende en verdi av 100.000 kroner.

Tidligere vinnere:

• 2017: Salamipølsa SLEGGE - Ask Gård
  • 2016: Boknafisk Loin fra Fredvang - Halvors Tradisjonsfisk
  • 2015: Valdres Ost Fosheim - Valdresmeieriet
  • 2014: Økologisk Black Turkey kalkun - Homlagarden

Det Norske Måltid startet i 2008 og har blitt landets viktigste matpris. Målet er å synliggjøre mangfoldet i norsk matproduksjon og bidra til næringsutvikling.

Vinnerproduktet Stikkelsbærdrikk fra Røyse frukt- og bærpresseri. Foto: Det norske måltid